Tunteet ja tunteet huomioiva johtaminen lähijohtajien puheessa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tutkimuskohteena oli tunteet huomioiva johtaminen. Diskursiivisen lähestymistavan avulla tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lähijohtajat puhuivat tunteista ja tunteiden johtamisesta. Lähijohtajien puheen tarkastelunäkökulmina oli sekä lähijohtajien omien että muiden (ts. työntekijöiden) tunteiden johtaminen. Tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia tunteisiin ja tunteiden johtamiseen liittyviä diskursseja lähijohtajien puheesta hahmottuu. Tutkimuksen tavoitteena oli saada kokonaisvaltaisempi kuva tunteet huomioivan johtamisen
ilmiöstä, ja tietoa siitä, miten lähijohtajat itse suhtautuvat tunteiden johtamiseen.
Tutkimuksessa hyödynnettiin valmista aineistoa, joka kerättiin vuonna 2021 ”TUNTO2 – Tunnetoimijuus strategian toteuttamisen tukena” -tutkimushankkeessa. Aineisto koostui viidestä eri videotallenteesta, joissa teollisuusalan organisaatiossa työskentelevät ja lähijohtaja-asemaa edustaneet tutkittavat keskustelivat pienryhmissä tunteista ja työyhteisön haastavista tilanteista. Aineistoa analysoitiin diskurssianalyyttisin menetelmin.
Analyysin perusteella lähijohtajien puheesta hahmottui yhteensä yhdeksän diskurssia. Omien tunteiden johtamisen diskursseja hahmottui viisi: velvollisuus, syyllisyys, turhautuneisuus, epävarmuus ja helpotus. Muiden tunteiden johtamisen diskursseja hahmottui neljä: velvollisuus, ymmärrys, ristiriitaisuus ja ratkaisukeskeisyys.
Tämä tutkimus vahvisti osaltaan käsitystä siitä, että tunteet ovat merkittävässä asemassa johtamiseen liittyvissä kysymyksissä sekä tärkeä osa organisaatioelämää. Tunteet huomioiva johtaminen on kokonaisuus, jossa huomioidaan paitsi työntekijän myös lähijohtajan omat tunteet.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Views from the Inside : Roles of Deputy Directors in Early Childhood Education in Finland
Halttunen, Leena; Waniganayake, Manjula (MDPI AG, 2021)This study explored the perceptions of deputy directors about their leadership in Early Childhood Education (ECE) centres in Finland. Our aim was to look beyond task distribution and understand how deputy directors enacted ... -
(In)vulnerable Managers in an Immigration Context
Kivijärvi, Marke; Okkonen, Ida; Siltaoja, Marjo (Springer, 2024)Our study examines managerial vulnerability in a bureaucratic context, namely in Finnish immigration centres. We bring a care ethics perspective to the study of vulnerability and address how managers navigate relationships ... -
"Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista
Kärkkäinen, Jonita (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja heidän näkemyksiään positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena. Tutkimus ... -
Perspectives on Leadership in Early Childhood Education and Care Centers Through Community of Practice
Heikkinen, Kirsi-Marja; Ahtiainen, Raisa; Fonsén, Elina (Sage Publications, 2022)This article investigates early childhood education and care (ECEC) leadership through the concept of community of practice (COP). The focus is on ECEC leaders’ perceptions regarding their leadership during the educational ... -
Esihenkilöiden kokemuksia tunnetoimijuudesta ja tunneilmastosta teollisuusalan organisaatiossa strategisen muutoksen aikana
Helenius, Niina (2023)Tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella, millaisia kokemuksia esihenkilöillä on tunnetoimijuudesta ja organisaation tunneilmastosta organisaation strategisen muutoksen aikana. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, millaista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.