dc.contributor.advisor | Haimi, Jari | |
dc.contributor.advisor | Halme, Panu | |
dc.contributor.advisor | Tuittila, Satu | |
dc.contributor.author | Herranen, Elli | |
dc.date.accessioned | 2022-01-18T06:36:40Z | |
dc.date.available | 2022-01-18T06:36:40Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79379 | |
dc.description.abstract | Globalisaation ja ilmastonmuutoksen vaikutuksesta maailma on suuressa
muutoksessa. Kouluopetuksen on pystyttävä vastaamaan tähän muutokseen, jotta
myös tuleviin haasteisiin löytyy osaajia. Yhtenä ratkaisuna voisi olla taiteen tuoman
luovuuden lisääminen esimerkiksi luonnontieteiden opetuksessa. Tässä
tutkimuksessa selvitettiin 2-luokkalaisten asenteiden ja tietämyksen välistä yhteyttä
taidetta ja tiedettä sisältävän opetuskokonaisuuden jälkeen, jossa käsiteltiin
pölyttäjiä ja niiden merkitystä. Lisäksi selvitettiin mitä uutta oppilaat kokivat
oppineensa pölyttäjistä. Myös luokkien opettajien mielipiteitä kartoitettiin projektin
toimivuudesta ja uuden opetussuunnitelman mukaisuudesta. Opetuskokonaisuus
koostui ennakkomateriaalista ja tutkijoiden tekemästä kouluvierailusta.
Kouluvierailu sisälsi 45 minuutin toiminnallisen opetustuokion sekä 60 minuuttia
tanssillisen luovan liikkeen työpajan. Kouluvierailuihin osallistui 12 koululuokkaa,
joista viisi vastasi sähköiseen kyselyyn. Opettajista kymmenen vastasi kyselyyn.
Tulosten mukaan tietämyksen ja kiinnostuksen välinen riippuvuus oli
tapauskohtaista ja vähäistä. Pääsääntöisesti oppilaat kuitenkin pitivät tapahtumaa
ja sen aihetta mielenkiintoisena. Oppilaat myös kokivat oppineensa uusia asioita
pölyttäjistä tapahtuman aikana. Opittuja asioita olivat muun muassa mehiläistanssi,
pölyttäjien tärkeys ja toiminta pölyttäjinä. Opettajien mielestä tapahtuma oli uuden
opetussuunnitelman mukainen ja auttoi monikanavaisuudellaan oppilaita
ymmärtämään pölyttäjien tärkeyttä ja elintapoja. Kouluopetuksessa olisi syytä
kiinnittää enemmän huomiota valittuihin opetustapoihin ja lisätä etenkin taiteellisia
keinoja. Nämä keinot voisivat kehollisuudellaan ja luovuudellaan lisätä oppilaiden
tarttumapintaa vaikeisiin aiheisiin ja parantaa oppimistuloksia. | fi |
dc.description.abstract | Globalisation and climate change are causing a significant change on Earth.
Education should be able to react to this alteration as there is a need for a variety of
new kinds of professionals in the future. Addition of creativity brought by Arts in
teaching natural sciences could be one solution. The aim of this study was to
examine the relation between of attitude and knowledge of 8-year-old pupils after
a lesson about pollinators and their meaning in the nature. This lesson combined
Science and Arts as a teaching method. In addition, the aim was to find out which
new things pupils felt they have learnt about pollinators during the lesson.
Teachers’ opinions about usability and adaptiveness to the new curriculum of this
lesson project were also surveyed. This lesson project consisted of prematerial and
school visits done by researchers. The school visit included a 45-minute activating
teaching lesson and a 60-minute dance-like creative motional workshop. 12 classes
took part in the school visits, five of them answered to the online survey. Ten of the
teachers answered to the survey. According to the results, the correlation between
attitude and knowledge was occasional and quite weak Most of the pupils found
the project and its topic interesting. Pupils also felt that they learnt new information
about pollinators during the lesson project. Examples of things they learnt were the
”Bee dance”, the importance of pollinators and the pollinators’ role in pollination in
general. Teachers found the project was compliant with the new curriculum and it
assisted pupils to understand the importance of pollinators and their life cycle with
multichannel methods. Based on this study it can be concluded that more attention
should be paid teaching methods and artful methods should especially be added in
school teaching methods. These methods could increase the understanding of
challenging subjects and improve the learning results of pupils with motionality
and creativity. | en |
dc.format.extent | 84 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | opetuskokonaisuus | |
dc.title | Tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi : aiheena pölyttäjät | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202201181148 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Bio- ja ympäristötieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Biological and Environmental Science | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Biologian opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Biology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4014 | |
dc.subject.yso | biologia | |
dc.subject.yso | taidekasvatus | |
dc.subject.yso | tiedekasvatus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | taide | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | luonnontieteet | |
dc.subject.yso | tiede | |
dc.subject.yso | pölyttäjät | |