"Mä vaan tykkään jos tutkitaan eri asioita ja mä innostun niistä kaikista" : lasten käsityksiä tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivasta STEAM-toiminnasta
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lasten käsityksiä ja kokemuksia päiväkodissa toteutetusta STEAM-toiminnasta. STEAM-pedagogiikka on uusi oppimismenetelmä, jossa integroidaan tieteen, teknologian, taiteen ja matematiikan oppisisältöjä ja toteutetaan tutkivaa toimintaa. Uusi varhaiskasvatussuunnitelman perusteet korostaa laaja-alaista osaamista, lasten osallisuutta ja leikin tärkeyttä. Nämä kaikki voidaan yhdistää pedagogiikassa tutkivan toiminnan ja STEAM-pedagogiikan avulla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena käyttäen fenomenografista otetta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmesta keskisuomalaisesta päiväkodista, jotka osallistuivat keväällä 2016 toteutettuun STEAMing-pilotointiin. Lasten ryhmähaastatteluihin osallistui yhteensä 40 3–7-vuotiasta lasta. Aineisto analysoitiin fenomenografialle tyypillisesti aineistolähtöisesti.
Tutkimus osoitti, että lapset pitävät tutkivaa toimintaa mielekkäänä. Lasten käsitysten mukaan tutkimalla voi oppia monia asioita STEAM-sisältöalueilta. Lasten käsitykset leikin ja toiminnan suhteesta vaihtelivat. He kuitenkin kokivat, että tutkiminen voisi olla leikkiä ja leikillisyys on ollut osa toimintaa. Lapset kokivat, että he ovat saaneet tutkia oma-aloitteisesti ja heidän toiveitaan ja ideoitaan on kuultu, mutta toisaalta aikuiset ovat luoneet sääntöjä ja päättivät lasten puolesta mitä tehdään.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että leikillisen, taiteellisen ja luovan tutkimisen kautta lapset oppivat luontevasti monia asioita. STEAM-integraatio tarjoaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan uuden toimivan menetelmän tiedekasvatuksen vahvistamiseksi.
...
Muu nimeke
Lasten käsityksiä tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivasta STEAM-toiminnastaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaisvuosien tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivaa STEAM-toimintaa perhepuistossa
Virkkula, Otto (2017)STEAM-toiminnassa elämä ja koulutus sitoutuvat toisiinsa. Oppimisen eri alueet - tiede- ja teknologiakasvatus, taiteet ja matematiikka – limittyvät toisiinsa ja antavat mahdollisuuden holistiseen, elävään ja mukautuvaan ... -
STEAM : tiedettä, teknologiaa, insinööritaitoja, taiteita ja matematiikkaa yhdistävä tutkiva oppiminen esiopetuksessa
Nykänen, Virpi (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten lapsen tutkiva toiminta sekä tiedettä, teknologiaa, taidetta ja matematiikkaa yhdistävä STEAM-pedagogiikka soveltuu toimintamuodoksi esiopetukseen. Tavoitteena oli ... -
Geogebra-avusteinen tutkiva matematiikka opetusharjoittelussa : tutkimuksia opettajan ja oppilaiden toiminnasta
Hähkiöniemi, Markus (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2011)Tässä artikkelikokoelmassa julkaistavat tutkimusraportit syntyivät osana johtamaani ”Tutkiva matematiikka opetusharjoittelussa” -projektia. Projektin tavoitteena on tarkastella tekijöitä, joista tutkiva matematiikan ... -
Tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi : aiheena pölyttäjät
Herranen, Elli (2021)Globalisaation ja ilmastonmuutoksen vaikutuksesta maailma on suuressa muutoksessa. Kouluopetuksen on pystyttävä vastaamaan tähän muutokseen, jotta myös tuleviin haasteisiin löytyy osaajia. Yhtenä ratkaisuna voisi olla ... -
Under the magnifying glass: critical moments in virtual exchange
Háhn, Judit; Radke, Katarzyna; Dekker, Ivonne (University of Groningen Press, 2022)Virtual Exchange (VE) is a form of experiential learning that relies heavily on learning-by-doing and reflection. The present study draws on visual data comprising students’ perceptions of critical learning incidents ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.