University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Mä vaan tykkään jos tutkitaan eri asioita ja mä innostun niistä kaikista" : lasten käsityksiä tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivasta STEAM-toiminnasta

Thumbnail
View/Open
1.6Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Laakso, Terhi
Date
2017
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lasten käsityksiä ja kokemuksia päiväkodissa toteutetusta STEAM-toiminnasta. STEAM-pedagogiikka on uusi oppimismenetelmä, jossa integroidaan tieteen, teknologian, taiteen ja matematiikan oppisisältöjä ja toteutetaan tutkivaa toimintaa. Uusi varhaiskasvatussuunnitelman perusteet korostaa laaja-alaista osaamista, lasten osallisuutta ja leikin tärkeyttä. Nämä kaikki voidaan yhdistää pedagogiikassa tutkivan toiminnan ja STEAM-pedagogiikan avulla. Tutkimus toteutettiin laadullisena käyttäen fenomenografista otetta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmesta keskisuomalaisesta päiväkodista, jotka osallistuivat keväällä 2016 toteutettuun STEAMing-pilotointiin. Lasten ryhmähaastatteluihin osallistui yhteensä 40 3–7-vuotiasta lasta. Aineisto analysoitiin fenomenografialle tyypillisesti aineistolähtöisesti. Tutkimus osoitti, että lapset pitävät tutkivaa toimintaa mielekkäänä. Lasten käsitysten mukaan tutkimalla voi oppia monia asioita STEAM-sisältöalueilta. Lasten käsitykset leikin ja toiminnan suhteesta vaihtelivat. He kuitenkin kokivat, että tutkiminen voisi olla leikkiä ja leikillisyys on ollut osa toimintaa. Lapset kokivat, että he ovat saaneet tutkia oma-aloitteisesti ja heidän toiveitaan ja ideoitaan on kuultu, mutta toisaalta aikuiset ovat luoneet sääntöjä ja päättivät lasten puolesta mitä tehdään. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että leikillisen, taiteellisen ja luovan tutkimisen kautta lapset oppivat luontevasti monia asioita. STEAM-integraatio tarjoaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan uuden toimivan menetelmän tiedekasvatuksen vahvistamiseksi. ...
Alternative title
Lasten käsityksiä tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivasta STEAM-toiminnasta
Keywords
STEAM-pedagogiikka Fenomenografia varhaiskasvatus tutkiva oppiminen kokemusoppiminen tiedekasvatus teknologiakasvatus taidekasvatus matematiikka opetusmenetelmät oppimiskokemukset leikki (toiminta)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712124617

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaisvuosien tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivaa STEAM-toimintaa perhepuistossa 

    Virkkula, Otto (2017)
    STEAM-toiminnassa elämä ja koulutus sitoutuvat toisiinsa. Oppimisen eri alueet - tiede- ja teknologiakasvatus, taiteet ja matematiikka – limittyvät toisiinsa ja antavat mahdollisuuden holistiseen, elävään ja mukautuvaan ...
  • STEAM : tiedettä, teknologiaa, insinööritaitoja, taiteita ja matematiikkaa yhdistävä tutkiva oppiminen esiopetuksessa 

    Nykänen, Virpi (2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten lapsen tutkiva toiminta sekä tiedettä, teknologiaa, taidetta ja matematiikkaa yhdistävä STEAM-pedagogiikka soveltuu toimintamuodoksi esiopetukseen. Tavoitteena oli ...
  • Geogebra-avusteinen tutkiva matematiikka opetusharjoittelussa : tutkimuksia opettajan ja oppilaiden toiminnasta 

    Hähkiöniemi, Markus (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2011)
    Tässä artikkelikokoelmassa julkaistavat tutkimusraportit syntyivät osana johtamaani ”Tutkiva matematiikka opetusharjoittelussa” -projektia. Projektin tavoitteena on tarkastella tekijöitä, joista tutkiva matematiikan ...
  • "Tää on hauskaa puuhaa" : tutkiva toiminta varhaiskasvatuksen tiedekerhoissa 

    Leppänen, Ellen (2016)
    Tutkimusten mukaan varhaislapsuudessa muodostuneet asenteet tiedekasvatuksesta vaikuttavat lasten tieteen oppimiseen myöhemmin. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista on lasten tutkiva toiminta heille ...
  • Tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi : aiheena pölyttäjät 

    Herranen, Elli (2021)
    Globalisaation ja ilmastonmuutoksen vaikutuksesta maailma on suuressa muutoksessa. Kouluopetuksen on pystyttävä vastaamaan tähän muutokseen, jotta myös tuleviin haasteisiin löytyy osaajia. Yhtenä ratkaisuna voisi olla ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre