Opiskelumotivaation ja opetusmenetelmien yhteys 9-luokkalaisten oppimistuloksiin : aiheena ihmisen aistit
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Perusopetuksen resurssien niukkuus asettaa opettajille haasteita laadukkaan, innostavan ja oppimista aikaansaavan opetuksen mahdollistamiseksi oppilaiden yksilölliset tarpeet huomioiden. Tässä tutkimuksessa selvitettiin 9-luokkalaisten oppimistuloksia ihmisen aisteista kolme kuukautta aiheen opiskelun jälkeen. Aineisto kerättiin oppilaille suunnatulla verkkokyselyllä, joka koostui ihmisen aisteja käsittelevästä pisteytettävästä tehtäväosasta sekä oppilaan opiskeluun ja opiskelumotivaatioon liittyvistä kysymyksistä. Myös opettajat vastasivat heille osoitettuun kyselyyn. Tulosten mukaan koulujen välillä oli eroja. Oppilaat olivat saavuttaneet aisteja koskevat oppimistavoitteet vähintään välttävällä tasolla. Oppilaiden biologian todistusarvosanoilla ja verkkokyselyn tehtäväosan kokonaispisteillä oli vahva korrelaatio. Aisteihin liittyvien oppisisältöjen hallinnalla oli suora yhteys ainoastaan biologian arvosanoihin ja kiinnostukseen biologian opiskelua kohtaan. Biologian arvosanojen kanssa korreloivat myös panostus ja kiinnostus biologian opiskeluun. Vaikka käytettyjen opetusmenetelmien määrällä ei ollut suoraa yhteyttä aistien oppisisältöjen hallintaan tai biologian arvosanoihin, havaittiin käytettyjen opetusmenetelmien määrällä olevan yhteys kiinnostukseen biologian ja aistien opiskelua kohtaan. Tulosten perusteella oppilaiden kiinnostus biologiaa kohtaan on avainasemassa oppimisen kannalta. Opetuksen yhdistäminen oppilaan arkielämään ja mielenkiinnon kohteisiin oppilaita aktivoivien ja tutkimuksellisten opetusmenetelmien avulla mahdollistaisi oppilaiden innostuksen ja kiinnostuksen lisääntymisen biologian sisältöjä ja niiden opiskelua kohtaan.
...
The lack of resources in basic education induces challenges for teachers to enable inspiring, profitable and high-quality teaching considering also pupils’ individual needs. In this study, learning results of human senses of 9-graders were investigated three months after the teaching. The data were collected with a web query for pupils consisting of tasks of human senses and questions about studying and study motivation. A web query for teachers was also carried out. According to the results there were differences between schools. All pupils had achieved the learning objectives at least with passable level. The grades in biology and the total score in the web query’s tasks had a strong correlation. The learning results in human senses were related only to the grades in biology and to the interest in studying biology. In addition, putting effort and being interested in studying biology correlated with grades in biology. Although the number of different teaching methods had no direct relations to learning or grades in biology, it correlated with the interest in studying biology and human senses. Based on the results, pupils’ interest in biology has a key role in their learning. Connecting pupils’ everyday life and interests to the teaching of biology via activating and inquiry-based teaching methods would make it possible to increase the enthusiasm and interest in both the contents and learning of biology.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29542]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi : aiheena pölyttäjät
Herranen, Elli (2021)Globalisaation ja ilmastonmuutoksen vaikutuksesta maailma on suuressa muutoksessa. Kouluopetuksen on pystyttävä vastaamaan tähän muutokseen, jotta myös tuleviin haasteisiin löytyy osaajia. Yhtenä ratkaisuna voisi olla ... -
Peruskoulun 7.-luokkalaisten motivaatio kemian opetuksessa
Vierikko, Jemina (2023)Tässä tutkielmassa tutkittiin 7.-luokkalaisten motivaatiota kemian opiskelussa. Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään kolmea erilaista motivaatioteoriaa, jotka ovat itsemääräämisteoria, tavoiteorientaatioteoria ja ... -
9-luokkalaisten itseohjautuvuus ihmisen biologian kurssilla - Tapaustutkimus neljässä koulussa
Harjupatana, Heli (2020)Itseohjautuvuus kuvaa yksilön kykyä säädellä omaa toimintaansa erilaisissa tilanteissa erilaisten kykyjen avulla. Koulussa itseohjautuva toiminta ilmenee oppilaan oma-aloitteisena, suunnitelmallisena ja pitkäjänteisenä ... -
Tablet-tietokoneiden käyttö ihmisen biologian opetuksessa : tapaustutkimus 9. luokan oppilailla
Hytönen, Teija (2015)Tutkimuksessa selvitettiin tablet-tietokoneiden opetuskäytön vaikutuksia bio-logian sisältötietojen oppimiseen ja syvällisempään ymmärtämiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia vaikutuksia tablet-tietokoneiden käytöllä on ... -
Pelillistämisen vaikutus oppilaiden opiskelumotivaatioon ja oppimiseen biologian lukio-opetuksessa
Auerniitty, Aarni (2019)Tietokone- ja konsolipelit ovat hyvin suosittuja nuorten keskuudessa. Siten elektronisten pelien sisällyttäminen opetukseen tuntuu luontevalta. Pelien on todettu hyödyttävän monien eri-ikäisten oppilaiden oppimista ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.