Opiskelumotivaation ja opetusmenetelmien yhteys 9-luokkalaisten oppimistuloksiin : aiheena ihmisen aistit

Abstract
Perusopetuksen resurssien niukkuus asettaa opettajille haasteita laadukkaan, innostavan ja oppimista aikaansaavan opetuksen mahdollistamiseksi oppilaiden yksilölliset tarpeet huomioiden. Tässä tutkimuksessa selvitettiin 9-luokkalaisten oppimistuloksia ihmisen aisteista kolme kuukautta aiheen opiskelun jälkeen. Aineisto kerättiin oppilaille suunnatulla verkkokyselyllä, joka koostui ihmisen aisteja käsittelevästä pisteytettävästä tehtäväosasta sekä oppilaan opiskeluun ja opiskelumotivaatioon liittyvistä kysymyksistä. Myös opettajat vastasivat heille osoitettuun kyselyyn. Tulosten mukaan koulujen välillä oli eroja. Oppilaat olivat saavuttaneet aisteja koskevat oppimistavoitteet vähintään välttävällä tasolla. Oppilaiden biologian todistusarvosanoilla ja verkkokyselyn tehtäväosan kokonaispisteillä oli vahva korrelaatio. Aisteihin liittyvien oppisisältöjen hallinnalla oli suora yhteys ainoastaan biologian arvosanoihin ja kiinnostukseen biologian opiskelua kohtaan. Biologian arvosanojen kanssa korreloivat myös panostus ja kiinnostus biologian opiskeluun. Vaikka käytettyjen opetusmenetelmien määrällä ei ollut suoraa yhteyttä aistien oppisisältöjen hallintaan tai biologian arvosanoihin, havaittiin käytettyjen opetusmenetelmien määrällä olevan yhteys kiinnostukseen biologian ja aistien opiskelua kohtaan. Tulosten perusteella oppilaiden kiinnostus biologiaa kohtaan on avainasemassa oppimisen kannalta. Opetuksen yhdistäminen oppilaan arkielämään ja mielenkiinnon kohteisiin oppilaita aktivoivien ja tutkimuksellisten opetusmenetelmien avulla mahdollistaisi oppilaiden innostuksen ja kiinnostuksen lisääntymisen biologian sisältöjä ja niiden opiskelua kohtaan.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209214635Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share