Show simple item record

dc.contributor.authorHirvonen, Anniina
dc.date.accessioned2022-01-11T06:09:58Z
dc.date.available2022-01-11T06:09:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79272
dc.description.abstractStressi on varsin yleinen ilmiö yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa. Opiskelijoille stressiä voivat aiheuttaa erilaisten opintoihin liittyvien asioiden lisäksi elämänvaiheeseen liittyvät muutokset. Liiallisella stressillä voi olla laajoja negatiivisia vaikutuksia hyvinvoinnille. Opiskelijat haluavat tukea stressinhallintaan. Apua stressinhallintaan voidaan tarjota erilaisilla ohjelmilla. Tämän Pro Gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston HYVY-Akateeminen opiskelukyky- kurssille vuosina 2019-2020 osallistuneiden opiskelijoiden näkemyksiä kurssista liittyen stressiin ja stressinhallintaan. HYVY-kurssi on Jyväskylän yliopiston toteuttama hyvinvointia ja akateemista opiskelukykyä tukeva kurssi. Tutkimusaineistona käytettiin kurssille osallistuneiden opiskelijoiden kirjoittamia reflektoiva lopputehtäviä, jotka olivat osa kurssin suorittamista. Tutkittavat (N=40) olivat suorittaneet kurssin lukuvuoden 2019-2020 aikana. Aineiston analysointi toteutettiin laadullisella sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksen tulosten perusteella HYVY-kurssi nähtiin mahdollisuutena oppia erilaisia keinoja, joilla vaikuttaa kokemaansa stressiin. Olennaiseksi koettiin stressiä aiheuttavien ajattelutapojen ja arjen toimintatapojen tunnistaminen ja kehittäminen. Yleisesti kurssin koettiin tarjoavan hyödyllistä tietoja ja vinkkejä. Ryhmäkeskustelujen ja itsenäisten tehtävien avulla sai uusia näkökulmia, pääsi syventymään aiheisiin ja oppi itsestään. Opiskelijoiden stressille on erilaisia syitä. Niihin on mahdollista vaikuttaa tarjoamalla opiskelijoille monipuolisesti erilaisia keinoja. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää laajalti stressinhallintaa ja hyvinvointia edistävien ohjelmien suunnittelussa ja toteutuksessa. Niitä voidaan myös käyttää yliopiston toimintatapojen kehittämiseen enemmän opiskelijoiden hyvinvointia edistäväksi.fi
dc.description.abstractStress is a common phenomenon among university students. The causes of stress can be related to studies or changes that are typical in the stage of life. Excessive stress can be harmful for one’s well-being. Students hope for support in stress management skills. It is possible to support the students with different programs. The aim of this thesis was to investigate the views of the HYVY course among the students of University of Jyväskylä who had participated to the course during the academic year 2019-2020.The aim was to investigate the views related to stress and stress management. HYVY-course is a wellbeing and study ability course provided by University of Jyväskylä. The data consisted of reflective final assignments written by students as part of the course participation. The participants (N=40) had taken the course during the academic year 2019-2020. The data was analyzed with the qualitative content analysis method. The results suggest that students could learn different means to affect their perceived stress. Recognizing and developing the stress-causing mindset and ways of acting were considered important. In general the course provided useful information and tips. Group discussions and independent assignments enabled students to gain new perspectives, depend the information and learn more about themselves. There are different causes of stress among university students. It is possible to impact these causes by providing various tools in different ways. The results of this study can be used widely in planning and implementing stress-management and wellbeing programs. In addition it can be used in developing procedure for promoting well-being in universitiesen
dc.format.extent51
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleYliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä stressinhallinnan edistämisestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202201111050
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysostressi
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysostressinhallinta
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu
dc.subject.ysoopiskelu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record