”Opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että sillä on innostava päämäärä” : yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä Hyvis–toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän pro gradu -tutkielman lähtökohtana oli tutkia Jyväskylän yliopistossa kehitetyn hyvis–toimintamallin mahdollisuuksia opintojen sujuvuuden ja opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin edistämiseen, sekä tarkastella sitä, minkälaiset käytänteet parhaiten tukevat opiskelijan opiskelukykyä. Lähestymistavaksi tutkimusongelmaan valikoitui laadullinen sisällöntutkimus, ja aineistonkeruu tapahtui eläytymismenetelmän avulla (N= 44).
Aineisto analysoitiin käyttämällä lähtökohtana aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tekstit typistettiin pelkistettyihin ilmauksiin, joille vuorostaan luotiin sopivat yläkäsitteet. Lopuksi yläkäsitteet jaettiin viiteen kategoriaan, jotka kuvasivat hyviksen vastaanotolle menon syitä, prosessin herättämiä tunteita, hyvinvoinnin ja opiskelujen sujuvuuden kannalta tehokkaita toimia, hyvinvoinnin ja opiskelujen sujuvuuden kannalta tehottomia toimia, sekä hyvikseen yhteydenoton seurauksia. Aineiston pohjalta luodun mallin teemat olivat samankaltaisia sekä 2010-luvulla tehtyjen Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimusten tulosten että opiskelukyvyn tetraedrimallin osa-alueiden kanssa.
Hyvis–ohjauksen nähtiin parhaassa tapauksessa tukevan opiskelijan hyvinvointia ja opintojen sujuvuutta, ja matalan kynnyksen ohjaukselle nähtiin tarvetta yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa opiskeluihin, käytäntöön ja henkilökohtaiseen elämään liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi. Onnistuneessa ohjauksessa avun nähtiin olevan konkreettista ja kokonaisvaltaista, ja opiskelijan itse aktiivinen toimija. Epäonnistuneesta ohjauksesta sen sijaan puuttui konkreettisuus ja kokonaisvaltaisuus, ja opiskelija itse oli passiivinen toimija. Näkemyksiä toiminnan mahdollisuuksista voidaan hyödyntää hyvis–toiminnan kehittämisessä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24971]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yliopisto-opiskelijan opiskeluhyvinvoinnin tukeminen ohjauksella
Aho, Johanna (2013) -
"Elämänpituinen matkahan tää on." : ohjausalan opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentuminen opintojen aikana
Alakarhu, Mirva (2015)Alakarhu, Mirva. 2015. ”Elämänpituinen matkahan tää on.” Ohjausalan opis-kelijoiden ammatillisen identiteetin rakentuminen opintojen aikana. Kasva-tustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien vahvistaminen : narratiivinen tutkimus intervention vaikuttavuudesta
Lahtiola, Johanna; Muhonen, Anniina (2018)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia tarpeita ja odotuksia Jyväskylän yliopiston opiskelijoilla on urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien suhteen sekä onnistuiko suunniteltu ohjausinterventio vahvistamaan ... -
Yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä stressinhallinnan edistämisestä
Hirvonen, Anniina (2020)Stressi on varsin yleinen ilmiö yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa. Opiskelijoille stressiä voivat aiheuttaa erilaisten opintoihin liittyvien asioiden lisäksi elämänvaiheeseen liittyvät muutokset. Liiallisella stressillä ... -
”Opon ehkä pitäis olla vielä enemmän läsnä ja tiedostaa se, että miten opiskelijoilla oikeesti menee” : opiskelijoiden kokemuksia aikuislukion opinto-ohjauksesta
Helle, Nelli; Sirkka, Ella (2021)Tutkimuksessa tarkasteltiin aikuislukio-opiskelijoiden kokemuksia ja toiveita aikuislukion opinto-ohjauksesta. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä hankkeen ”Innovatiivisten oppimisympäristöjen edistäminen lukiokoulutuksessa ...