Opetuspelit aikuisten kielenopetuksessa : hyödyt ja haasteet
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan opetuspelien käytön hyötyjä ja haasteita aikuisille suunnatussa kielenopetuksessa. Opetuspelit ovat pelejä jotka on kehitetty opettamaan pelaajalle jotain, eli niillä on pedagoginen tarkoitus. Opetuspelejä on Suomessa tutkittu lähinnä lasten oppimisen näkökulmasta, vaikka digitaalisten pelien pelaajien keski-ikä on maassamme lähes neljäkymmentä vuotta ja aikuisopiskelijoiden määrä pelkästään tutkintoon johtamattomissa koulutuksissa lähes kaksi miljoonaa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa pelien potentiaalia aikuisopiskelijoiden kohdalla selvitettiin lasten pelioppimisessa löydettyjen hyötyjen ja haasteiden avulla, sekä tarkastelemalla, miten aikuisten oppiminen eroaa lasten oppimistavoista. The purpose of this bachelor’s thesis is to inspect the benefits and challenges related to the usage of educational games in adult foreign language education. Educational games are video games that are developed mainly to teach people something new. In other words, educational games have a pedagogical purpose. In Finland, educational games have mainly been studied from the point of view of children’s education even though the average age of those who play video games in Finland is almost forty years and the amount of participants in nondegree education is nearly two million people. The research method for this thesis is a literature review, in which the potential of video games in adult education is elucidated by examining the benefits and challenges of educational games found in children’s education, and by inspecting how adult learning differs from how children learn.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi
Lietzén, Jaana (2020)Opinnäytetyö tarkastelee, miten liikunnalliset digitaaliset pelit voivat tukea oppimista, liikkumista ja hyvinvointia sekä tarkastellaan mikä pelaajia liikunnallisissa digitaalisissa peleissä motivoi. Tutkimusmenetelmänä ... -
The Effects of Educational Video Games on Adult Language Learners
Pietilä, Tiia (2022)Oppimispelejä on tutkittu aikaisemmin lähinnä lasten ja nuorten näkökulmasta, vaikka oppiminen käsitteenä koskettaa jokaista ihmistä ikään katsomatta. Kieltenoppimiseen käytettyjen oppimispelien kohdalla tutkimukset ovat ... -
'They are totally everyday stuff' : teachers' perspectives on using video games in the language classroom
Hemminki, Aleksi (2019)Videopelien pelaamisen kasvu on ollut viime vuosina räjähdysmäistä ja sen suosio kasvaa edelleen. Pelaaminen onkin sukupuoleen tai ikään katsomatta yksi suosituimmista ajanviettotavoista, ja se on noussut vahvasti perinteisen ... -
Seuraavalle tasolle : digitaaliset pelit ja pelillistäminen pianonsoiton luokkahuoneoppimisessa
Nieminen, Reetta (2017)Pelillisen oppimisen avulla pyritään lisäämään oppimisen kokemuksellisuutta, mm. uppoutumista, sitoutumista ja flow’ta, joita pelejä pelatessa usein koetaan. Oppimispelien ja pelillistämisen avulla pelien herättämät ... -
Opettajat pelisuunnittelijoina, pelisuunnittelijat opettajina : pelillistetyn opetuksen suunnitteluprosessi
Kuutti, Elina (2021)Tutkielma käsittelee pelillistettyn opetuksen suunnittelua. Opetuksen pelillistäminen on pelielementtien ja -mekaniikkojen tuomista osaksi opetusta, jonka tavoitteena on tuoda oppimiseen peleille ominaisia kokemuksia. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.