University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Opetuspelit aikuisten kielenopetuksessa : hyödyt ja haasteet

Thumbnail
View/Open
307.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pietilä, Tiia
Date
2020
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa tarkastellaan opetuspelien käytön hyötyjä ja haasteita aikuisille suunnatussa kielenopetuksessa. Opetuspelit ovat pelejä jotka on kehitetty opettamaan pelaajalle jotain, eli niillä on pedagoginen tarkoitus. Opetuspelejä on Suomessa tutkittu lähinnä lasten oppimisen näkökulmasta, vaikka digitaalisten pelien pelaajien keski-ikä on maassamme lähes neljäkymmentä vuotta ja aikuisopiskelijoiden määrä pelkästään tutkintoon johtamattomissa koulutuksissa lähes kaksi miljoonaa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa pelien potentiaalia aikuisopiskelijoiden kohdalla selvitettiin lasten pelioppimisessa löydettyjen hyötyjen ja haasteiden avulla, sekä tarkastelemalla, miten aikuisten oppiminen eroaa lasten oppimistavoista.
 
The purpose of this bachelor’s thesis is to inspect the benefits and challenges related to the usage of educational games in adult foreign language education. Educational games are video games that are developed mainly to teach people something new. In other words, educational games have a pedagogical purpose. In Finland, educational games have mainly been studied from the point of view of children’s education even though the average age of those who play video games in Finland is almost forty years and the amount of participants in nondegree education is nearly two million people. The research method for this thesis is a literature review, in which the potential of video games in adult education is elucidated by examining the benefits and challenges of educational games found in children’s education, and by inspecting how adult learning differs from how children learn.
 
Keywords
aikuiskoulutus videopelit pelillistäminen oppiminen pelit opetus aikuiset kieltenopetus digitaaliset pelit oppimispelit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006305175

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi 

    Lietzén, Jaana (2020)
    Opinnäytetyö tarkastelee, miten liikunnalliset digitaaliset pelit voivat tukea oppimista, liikkumista ja hyvinvointia sekä tarkastellaan mikä pelaajia liikunnallisissa digitaalisissa peleissä motivoi. Tutkimusmenetelmänä ...
  • The Effects of Educational Video Games on Adult Language Learners 

    Pietilä, Tiia (2022)
    Oppimispelejä on tutkittu aikaisemmin lähinnä lasten ja nuorten näkökulmasta, vaikka oppiminen käsitteenä koskettaa jokaista ihmistä ikään katsomatta. Kieltenoppimiseen käytettyjen oppimispelien kohdalla tutkimukset ovat ...
  • 'They are totally everyday stuff' : teachers' perspectives on using video games in the language classroom 

    Hemminki, Aleksi (2019)
    Videopelien pelaamisen kasvu on ollut viime vuosina räjähdysmäistä ja sen suosio kasvaa edelleen. Pelaaminen onkin sukupuoleen tai ikään katsomatta yksi suosituimmista ajanviettotavoista, ja se on noussut vahvasti perinteisen ...
  • Seuraavalle tasolle : digitaaliset pelit ja pelillistäminen pianonsoiton luokkahuoneoppimisessa 

    Nieminen, Reetta (2017)
    Pelillisen oppimisen avulla pyritään lisäämään oppimisen kokemuksellisuutta, mm. uppoutumista, sitoutumista ja flow’ta, joita pelejä pelatessa usein koetaan. Oppimispelien ja pelillistämisen avulla pelien herättämät ...
  • Opettajat pelisuunnittelijoina, pelisuunnittelijat opettajina : pelillistetyn opetuksen suunnitteluprosessi 

    Kuutti, Elina (2021)
    Tutkielma käsittelee pelillistettyn opetuksen suunnittelua. Opetuksen pelillistäminen on pelielementtien ja -mekaniikkojen tuomista osaksi opetusta, jonka tavoitteena on tuoda oppimiseen peleille ominaisia kokemuksia. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre