Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorRannankari, Johannes
dc.date.accessioned2021-12-31T07:04:10Z
dc.date.available2021-12-31T07:04:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79216
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkin 7. luokkalaisten suhtautumista laulamiseen musiikintunneilla. Tutkimuksessa selvitin oppilaiden yleistä suhtautumista ja ympäristön vaikutusta yksilön suhtautumiseen. Pohjana tutkimukselle oli oma kiinnostukseni laulamista kohtaan, sekä laulun merkitys osana suomalaista kouluhistoriaa. Laululla on ollut tärkeä rooli suomalaisen koulun historiassa. Se on kuulunut tärkeimpiin oppiaineisiin ja ollut nuorille tärkeä taloudellinen tekijä. Vuosien saatossa laulun osuus opetussuunnitelmissa on pienentynyt ja nykyisessä opetussuunnitelmassa se jopa jää jalkoihin muiden musiikin osa-alueiden joukossa. Toteutin tutkimusaineiston keruun kyselyhaastatteluna eräälle seitsemännen luokan musiikinryhmälle syksyllä 2021. Suurin osa kyselyyn osallistuneista oli tyttöjä. Poikia ja muiksi itsensä identifioineita oli selkeästi vähemmän. Sain kerättyä kyselyllä monipuolisia, hyvin jäsenneltyjä vastauksia. Tutkimuksen tuloksista voi havaita, kuinka yleinen suhtautuminen laulamiseen on myönteistä. Laulaminen on pääosin mukavaa ja kivaa tekemistä yhdessä kavereiden kanssa. Laulaminen koettiin monessa lomakkeessa jännittäväksi, mikä johtui usein epävarmuudesta omia taitoja kohtaan. Kodilla on merkitystä oppilaiden laulusuhtautumiseen. Ne, joiden kotona lauletaan, pitivät laulamisesta enemmän kuin ne, joiden kotona ei laulettu.fi
dc.format.extent44
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermusiikintunti
dc.titleLaulaminen 7. luokan musiikintunneilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202112316193
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysolaulaminen
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot