Laulaminen 7. luokan musiikintunneilla
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tutkin 7. luokkalaisten suhtautumista laulamiseen musiikintunneilla. Tutkimuksessa
selvitin oppilaiden yleistä suhtautumista ja ympäristön vaikutusta yksilön suhtautumiseen. Pohjana tutkimukselle oli oma kiinnostukseni laulamista kohtaan, sekä laulun merkitys osana suomalaista kouluhistoriaa.
Laululla on ollut tärkeä rooli suomalaisen koulun historiassa. Se on kuulunut tärkeimpiin oppiaineisiin ja
ollut nuorille tärkeä taloudellinen tekijä. Vuosien saatossa laulun osuus opetussuunnitelmissa on pienentynyt ja nykyisessä opetussuunnitelmassa se jopa jää jalkoihin muiden musiikin osa-alueiden joukossa.
Toteutin tutkimusaineiston keruun kyselyhaastatteluna eräälle seitsemännen luokan musiikinryhmälle
syksyllä 2021. Suurin osa kyselyyn osallistuneista oli tyttöjä. Poikia ja muiksi itsensä identifioineita oli
selkeästi vähemmän. Sain kerättyä kyselyllä monipuolisia, hyvin jäsenneltyjä vastauksia.
Tutkimuksen tuloksista voi havaita, kuinka yleinen suhtautuminen laulamiseen on myönteistä. Laulaminen on pääosin mukavaa ja kivaa tekemistä yhdessä kavereiden kanssa. Laulaminen koettiin monessa
lomakkeessa jännittäväksi, mikä johtui usein epävarmuudesta omia taitoja kohtaan. Kodilla on merkitystä
oppilaiden laulusuhtautumiseen. Ne, joiden kotona lauletaan, pitivät laulamisesta enemmän kuin ne, joiden kotona ei laulettu.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29419]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikintuntien hiljaiset : ujous ja sen vaikutukset yläkoulun musiikintunneilla
Saukko, Kaisa (2018)Ujous on kiinnostava ilmiö. Suurin osa ihmisistä on joskus kokenut ujouden tunnetta. Mutta mitä ujous todellisuudessa on? Kandidaatintutkielmassani tutkin, mitä ujous on, miten ujous näkyy ja millaisia vaikutuksia ujoudella ... -
Tunteella laulaminen : emootioiden ilmaiseminen laulaessa seitsemännen luokan musiikintunnilla
Korhonen, Heikki (2010)Tutkielman perusajatuksena on perehtyä seitsemännen luokan musiikintunnilla laulamiseen. Puberteetti-iästä johtuen kyseinen ikävaihe on laulutekniseltä kannalta haasteellinen. Perusajatuksenani on se, että laulamisen ... -
Oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla
Honkanen, Sarri (2019)Tutkielmani käsittelee oppilaan lukivaikeuden huomioimista musiikintunneilla. Dysleksia tai tutummin lukivaikeus on oppimisen vaikeus, jonka kohdistuu lukemiseen ja kirjoittamiseen. Opettajilla saattaa olla vääristynyt ... -
"Hei ope, voidaanhan taas tänään soittaa yhdessä?" : yhteismusisoinnin merkityksiä peruskoulun musiikintunneilla
Hartikainen, Oona (2021)Tutkin tässä kandidaatintutkielmassani yhteismusisoinnin merkitystä koulun musiikintuntien sisältönä sekä oppilaiden omia kokemuksia yhteismusisoinnista musiikintunneilla. Yhteismusisoinnin merkitykset avautuvat tarkemmin ... -
Musiikinkuuntelu tunnekasvatuksen välineenä musiikintunneilla
Ojell, Miitta (2020)Kandidaatintutkielmassani tutkin miksi ja miten musiikinkuuntelu soveltuu tunnekasvatuksen välineeksi musiikintunneille. Keskityn erityisesti yläkoulun ja lukion musiikinopetukseen. Perehdyn tutkielmassa ensin siihen, miten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.