University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla

Thumbnail
View/Open
245.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Honkanen, Sarri
Date
2019
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielmani käsittelee oppilaan lukivaikeuden huomioimista musiikintunneilla. Dysleksia tai tutummin lukivaikeus on oppimisen vaikeus, jonka kohdistuu lukemiseen ja kirjoittamiseen. Opettajilla saattaa olla vääristynyt käsitys siitä, että oppilaan dysleksia ei vaikuta musiikin opiskeluun millään lailla. Lukivaikeus voi kuitenkin näkyä koulussa musiikintunneilla ja musiikin harrastamisessa. Dyslektikon ongelmat musiikin opiskelussa kohdistuvat yleensä nuotin hahmottamiseen, motoriikkaan ja motivaatioon. Tutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa pyrin selvittämään miten opettaja voi ottaa oppilaan lukivaikeuden koulun musiikintunneilla huomioon. Tarkastelen dysleksiaa sekä lukemisen että nuotinluvun näkökulmasta, dysleksian vaikutusta oppimiseen sekä tarkastelen oppimistyylien ja monikanavaisuuden merkitystä oppimisen edistäjinä. Pohdin tutkielmassani myös opettajan roolia oppijan tukijana. Merkittäviksi tulokulmiksi oppilaan tukemiseen nousivat oppilaan motivoiminen, opettajan riittävä tieto dysleksiasta sekä opettajan luova ja pedagoginen ajattelu. Tutkielmassani esittelen myös erilaisia menetelmiä, joilla musiikinopettaja voi tukea dyslektikon oppimista. Oppilaan omien vahvuuksien hyödyntäminen on menetelmä, jota käytetään lukivaikeuden kuntoutuksessa. Esimerkiksi harjaantuneen kuulonvaraisuuden hyödyntäminen on auttanut dyslektikkoja musiikin opiskelussa. Menetelmiä oppilaan tukemiseen nuotinluvun näkökulmasta ovat kuvionuottien ja värien käyttäminen sekä nuotin muokkaaminen mm. suurentamalla ja pelkistämällä. Myös musiikkiliikunnan työtapojen hyödyntäminen sekä soittimiston mahdollisuudet nousivat merkittäviksi menetelmiksi dyslektikon oppimisen tukemiseen. ...
Keywords
lukivaikeus musiikinopetus oppilaan tukeminen lukihäiriöt musiikkikasvatus musiikki dysleksia motivaatio nuotinluku oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902181544

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4410]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lukivaikeuden yhteys psyykkiseen hyvinvointiin lapsuudessa ja aikuisuudessa 

    Passila, Heidi (2016)
    Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lukivaikeuden yhteyttä psyykkiseen hyvinvointiin. Tutkimuksessa tarkasteltiin, liittyykö lapsuuden lukivaikeuden vaikeusaste lapsuuden tai aikuisuuden psyykkiseen hyvinvointiin. Lisäksi ...
  • Kunnellen lukemaan : kartoittavalla tutkimusmatkalla musiikin ja äänikirjojen mahdollisuuksiin lukivaikeuden kuntoutuksessa 

    Tuulari, Jane-Veera (2011)
    Tämän kartoittavan tutkimuksen ensisijainen tarkoitus oli kehittää musiikin ja/tai äänikirjojen kuunteluun perustuvaa lukivaikeusinterventiota ja selvittää sen toimivuutta. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, vaikuttaisiko ...
  • Pitkittäistutkimus kotiympäristötekijöiden yhteydestä lukivaikeuden profiiliin 

    Kulo, Harri (2016)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin kehityksellisen lukivaikeuden ilmenemistä ja sitä, onko kotiympäristötekijöillä (lasten lukemisen harrastuneisuus, vanhempien lukeminen lapsille, vanhemmat opettavat lapsia lukemaan liittyvissä ...
  • Yläkoulun musiikinopettajien kokemuksia oppilaan minäpystyvyyden tukemisesta 

    Hautakangas, Nette (2021)
    Tutkielma käsittelee yläkoulun musiikinopettajien kokemuksia oppilaan minäpystyvyyden tukemisesta musiikintunneilla. Tutkielmassa pyrin selvittämään, millaisia keinoja opettajilla on oppilaan minäpystyvyyden tukemiseen. ...
  • "Hei ope, voidaanhan taas tänään soittaa yhdessä?" : yhteismusisoinnin merkityksiä peruskoulun musiikintunneilla 

    Hartikainen, Oona (2021)
    Tutkin tässä kandidaatintutkielmassani yhteismusisoinnin merkitystä koulun musiikintuntien sisältönä sekä oppilaiden omia kokemuksia yhteismusisoinnista musiikintunneilla. Yhteismusisoinnin merkitykset avautuvat tarkemmin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre