Tunteella laulaminen : emootioiden ilmaiseminen laulaessa seitsemännen luokan musiikintunnilla
Tutkielman perusajatuksena on perehtyä seitsemännen luokan musiikintunnilla laulamiseen. Puberteetti-iästä johtuen kyseinen ikävaihe on laulutekniseltä kannalta haasteellinen. Perusajatuksenani on se, että laulamisen tärkeänä lähtökohtana on emootioiden ilmaiseminen laulaessa, mitä tutkimuksessa nimitetään myös laulutulkinnaksi. Erittelen tutkielmassani tulkinnan ja emootioiden käsitteitä, laulutekniikan perusteita sekä erilaisia käytännön toimenpiteitä laulamisen harjoituttamiseksi.
Työhöni liittyvä tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena yhdelle ryhmälle kahden musiikintunnin aikana Kuokkalan yläkoulussa keväällä 2009. Tuntien aikana laulatin ryhmälle kahta erityyppistä laulua sekä teetin heille erilaisia lauluteknisiä ja ilmaisullisia harjoituksia. Tutkielmassa käsittelen yksityiskohtaisesti opetuskokeiluni tapahtumia ja tuloksia havainnoiden laulamisessa tapahtuvia muutoksia sen mukaan, miten oppilaat keskittyvät laulaessa erilaisten perusemootioiden ajatteluun.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Paratiisi-VR : emootioiden rooli immersiivisen journalismin tuotantoprosessissa ja etiikassa
Pyy, Tomi; Vornanen, Tatu (2021)Tutkimuksessa kuvataan, kuinka emootiot ja afffektit vaikuttavat immersiivisen journalismin tuotantoprosessiin ja etiikkaan, ja kuinka sen eettinen pohja muodostuu ilman immersiivisen journalismin omaa spesifiä eettistä ... -
Pienryhmien käyttö oppilaanohjauksen välineenä : tapaustutkimus peruskoulun seitsemännen luokan ryhmädynamiikasta
Silvennoinen, Mari (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2007) -
Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle : yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen
Hilden, Essi (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten toiminnallinen kouluun kiinnittyminen kehittyy 6. luokalta 9. luokalle ja miten tämä kehittyminen ennustaa toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiä. Lisäksi tutkimuksessa ... -
Hellisonin vastuuntuntoisuuden mallin kokeilu seitsemännen luokan poikien liikuntatunneilla
Rantala, Teppo (2002) -
7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
Lepistö, Oona (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa etsitään vastausta siihen, onko musiikilla nuorten psyykkistä hyvinvointia kohentavaa vaikutusta yläkoulun musiikintunneilla. Musiikin yleisiä hyvinvointivaikutuksia on tutkittu paljon, ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.