dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Rannankari, Johannes | |
dc.date.accessioned | 2021-12-31T07:04:10Z | |
dc.date.available | 2021-12-31T07:04:10Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79216 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tutkin 7. luokkalaisten suhtautumista laulamiseen musiikintunneilla. Tutkimuksessa
selvitin oppilaiden yleistä suhtautumista ja ympäristön vaikutusta yksilön suhtautumiseen. Pohjana tutkimukselle oli oma kiinnostukseni laulamista kohtaan, sekä laulun merkitys osana suomalaista kouluhistoriaa.
Laululla on ollut tärkeä rooli suomalaisen koulun historiassa. Se on kuulunut tärkeimpiin oppiaineisiin ja
ollut nuorille tärkeä taloudellinen tekijä. Vuosien saatossa laulun osuus opetussuunnitelmissa on pienentynyt ja nykyisessä opetussuunnitelmassa se jopa jää jalkoihin muiden musiikin osa-alueiden joukossa.
Toteutin tutkimusaineiston keruun kyselyhaastatteluna eräälle seitsemännen luokan musiikinryhmälle
syksyllä 2021. Suurin osa kyselyyn osallistuneista oli tyttöjä. Poikia ja muiksi itsensä identifioineita oli
selkeästi vähemmän. Sain kerättyä kyselyllä monipuolisia, hyvin jäsenneltyjä vastauksia.
Tutkimuksen tuloksista voi havaita, kuinka yleinen suhtautuminen laulamiseen on myönteistä. Laulaminen on pääosin mukavaa ja kivaa tekemistä yhdessä kavereiden kanssa. Laulaminen koettiin monessa
lomakkeessa jännittäväksi, mikä johtui usein epävarmuudesta omia taitoja kohtaan. Kodilla on merkitystä
oppilaiden laulusuhtautumiseen. Ne, joiden kotona lauletaan, pitivät laulamisesta enemmän kuin ne, joiden kotona ei laulettu. | fi |
dc.format.extent | 44 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | musiikintunti | |
dc.title | Laulaminen 7. luokan musiikintunneilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202112316193 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | laulaminen | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |