Kriittiset menestystekijät uusien teknologioiden hyväksymiseen kuluttajamarkkinoilla
Teknologian hyväksyminen on yksi tietojärjestelmätieteen kartoitetuimpia tutkimusaiheita, ja sitä selittämään on kehitetty useita teorioita. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee teknologian hyväksymiseen vaikuttavia tekijöitä ja sivuaa teknologian omaksumisen prosessia. Tutkielmassa pyritään systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin löytämään kuluttajakontekstin kannalta merkittävimmät teknologian hyväksymiseen vaikuttavat tekijät. Teknologian hyväksymisellä
tarkoitetaan prosessia, joka määrittää, ottaako ihminen uuden teknologian käyttöönsä. Teknologian hyväksymisen prosessissa on monia vaikuttavia tekijöitä, kuten loppukäyttäjän ikä, sukupuoli ja odotukset teknologian hyödyllisyydestä
ja helppokäyttöisyydestä. Teknologian hyväksymistä on alettu tutkimaan 1970-luvulla organisaation sisäisessä kontekstissa, mutta tuoreemmassa tutkimuksessa on keskitytty edellä mainitun lisäksi myös pelkästään kuluttajamarkkinoiden kontekstiin. Kirjallisuuskatsauksessa löytyneet merkittävimmät tekijät kuluttajan teknologian hyväksymiseen mukailevat laajennettua teknologian hyväksymisen ja käytön teoriaa (UTAUT 2), joka on kehitetty selittämään juuri kuluttajakontekstin
teknologian hyväksymistä. UTAUT 2 -mallin tekijöiden lisäksi kulttuurin huomattiin olevan olennainen osa teknologian hyväksymisen prosessia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Informaatioteknologian käyttö nano- ja bioteknologian sekä kognitiotieteeseen perustuvien uusien teknologioiden käytön yhteydessä
Ridanpää, Marja (2024)On huomattu, että nano-, bio- ja informaatioteknologian sekä kognitiotieteeseen perustuvien teknologioiden integrointi ja synergia mahdollistavat ihmiselämän parantamisen monin tavoin järjestelemällä uudelleen perinteisiä ... -
Kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista
Lahti, Josefiina (2023)Ruoan verkkokauppa on verrattain nuori markkina Suomessa. Viimeisten vuosien aikana uusia palveluita on tullut markkinoille, ja kuluttajat ovat alkaneet ottaa palveluita käyttöön osaksi rutiinejaan. Kuitenkin ruoan ... -
Terveydenhuollon ammattilaisten teknologian hyväksymistä edistävät tekijät
Määttä, Elisa (2019)Teknologian käyttöönotto terveydenhuollossa tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia muun muassa hoidon laadun, tehokkuuden ja potilasturvallisuuden parantamiseen. Terveydenhuollon teknologioiden tarjoamat hyödyt voidaan kuitenkin ... -
Sukupuolierot koulutuksen ja oppimisen teknologian hyväksymisessä ja käyttöönotossa
Sirkka, Inka-Maria (2019)Teknologian omaksuminen ja informaatioteknologian diffuusio ovat olleet erittäin tutkittuja aiheita informaatioteknologian saralla. Sukupuolen tarkastelu yhtenä muuttujana teknologian omaksumisen kontekstissa on ollut ... -
The usage intention of online payment methods and the effects of willingness to pay, pain of paying and perceived ownership
Jakupovic, Elvira (2018)Työn tavoitteena oli tutkia kuluttajan maksumenetelmän valintaan vaikuttavia tekijöitä sekä näiden valintojen vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen. Aikaisemmat tutkimukset ovat pääsääntöisesti keskittyneet perinteisiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.