University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

The usage intention of online payment methods and the effects of willingness to pay, pain of paying and perceived ownership

Thumbnail
View/Open
406.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Jakupovic, Elvira
Date
2018
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Työn tavoitteena oli tutkia kuluttajan maksumenetelmän valintaan vaikuttavia tekijöitä sekä näiden valintojen vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen. Aikaisemmat tutkimukset ovat pääsääntöisesti keskittyneet perinteisiin maksumenetelmiin, eikä onlinemaksumenetelmiin ole kiinnitetty riittävästi huomiota. Tästä syystä tutkimukseen valittiin yleisimmät online-maksumenetelmät, joita ovat maksukortti, verkkopankki, PayPal ja lasku. Tutkimuksessa hyödynnettiin Technology Acceptance – teoriaa sekä consumer acceptance of mobile payments – mallia. Niiden mukaan kuluttajan uuden teknologian omaksumiseen vaikuttavat koettu hyöty, helppokäyttöisyys, riski sekä asenne. Maksukäyttäytymisen vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen on laaja tutkimusalue. Maksuhalukkuus, koettu epämukavuus maksutilanteessa sekä koettu omistajuus valittiinkin tutkimuksen kohteiksi tutkijan oman mielenkiinnon vuoksi. Kuluttajakäyttäytymistä mittaavat indikaattorit pohjautuivat useihin aikaisempiin tutkimuksiin ja mittareihin. Tutkimusaineisto kerättiin kvantitatiivisella strukturoidulla kyselylomakkeella, joka jaettiin internet-kyselynä. Kaikkien vastaajien tuli vastata annettuihin kysymyksiin saman ostotilanteen sekä yhden arvotun maksumenetelmän pohjalta. Tulosten mukaan kuluttajan aikomukseen maksaa online-maksumenetelmällä vaikuttavat kuluttajan asenne, koettu hyödyllisyys ja koettu helppokäyttöisyys. Edellisistä poiketen koetulla riskillä ei ole vaikutusta käyttöaikomukseen. Aikaisemmat tutkimukset ovat jakaantuneet koetun riskin vaikutuksen osalta kahteen ääripäähän, joten voimme todeta, että tulokset ovat osittain johdonmukaisia aikaisempien tulosten kanssa. Käyttöaikomuksella on lisäksi vaikutusta koettuun epämiellyttävyyteen sekä koettuun omistajuuteen. Maksu- ja käyttöaikomuksen välillä ei ole merkittävää yhteyttä. Aikaisemmat tutkimukset ovat tässäkin keskittyneet perinteisiin maksuvälineisiin, eikä maksuaikomuksesta online-kontekstissa ole riittävästi tietoa. Tulosten mukaan voidaan kuitenkin todeta, että maksuaikomukseen verkossa vaikuttavat eri tekijät kuin maksuaikomukseen perinteisillä maksuvälineillä. ...
 
The objective of this research was to study the factors influencing consumer’s intention to use an online payment method and how this usage intention affects buying behaviour. The previous studies have mainly focused on traditional payment methods, leaving the online payment methods without a sufficient attention. The four most popular online payment methods, which are credit card, internet banking, PayPal and invoicing, were chosen for this study to fill this gap. The research utilized the Technology Acceptance theory and the acceptance of mobile payments model. According to them, perceived usefulness, perceived ease of use, perceived risk and attitude affect the usage intention of new technologies. The effect of payment behaviour on buying behaviour, however, is a broad research field. Willingness to pay, pain of paying and perception of ownership were, therefore, chosen to this study due to the researcher’s point of interest. The indicators for measuring buying behaviour were collected from several studies and models. The data were collected through quantitative structured questionnaire, which was distributed through an internet survey. All respondents were required to answer on questions based on the same purchase situation and one randomly assigned online payment method. Based on the results, consumer’s intention to use an online payment method is affected by attitude, perceived usefulness and perceived ease of use. However, perceived risk does not affect usage intention. Previous studies are divided into two extremities about the effect of perceived risk on usage intention. Therefore, the results are partially consistent with the previous studies. The usage intention was also found to affect pain of paying and perception of ownership. However, the effect on willingness to pay was not significant. The previous research has mainly focused on traditional payment methods. Therefore, there is not enough information about willingness to pay in an online context. However, based on the results, it can be noted that factors affecting willingness to pay with online payment methods are not the same as with traditional payment methods. ...
 
Keywords
willingness to pay perceived ownership pain of paying attitude risk perception perceived ease of use perceived usefulness riskit asenteet edut kuluttajakäyttäytyminen kuluttajat verkkomaksaminen teknologia maksujärjestelmät risks attitudes advantages consumer behaviour consumers paying online technology (information) payment systems
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806293431

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The Effects of Consumer Demographics and Payment Method Preference on Product Return Frequency and Reasons in Online Shopping 

    Makkonen, Markus; Frank, Lauri; Kemppainen, Tiina (University of Maribor, 2021)
    In online shopping, product returns are very common. In order to reduce them, one must first understand who are making them and why are they being made. In this study, we aim to address these questions by examining product ...
  • Examining Consumers’ Usage Intention of Contactless Payment Systems 

    Karjaluoto, Heikki; Shaikh, Aijaz A.; Leppäniemi, Matti; Luomala, Roope (Emerald, 2019)
    Purpose: This study develops and tests a conceptual model that combines the modified Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT2) with a consumer brand engagement model to predict consumers’ usage intentions ...
  • Factors Affecting the Consumers’ Purchase Intention and Willingness-to-Pay More for Electric-Vehicle Technology 

    Bhutto, Maqsood H.; Shaikh, Aijaz A.; Sharma, Ravishankar (International Consortium for Electronic Business, 2021)
    This study conducted an in-depth analysis of the factors affecting consumers’ intention to purchase and willingness to pay more for an electric vehicle (EV) in the developing-country context, extending the theory of planned ...
  • Examining the intended usage behaviour of consumers when accessing and using smart devices 

    Maly, Phil (2021)
    In 2020, more than two third of the world’s population are using mobile phones or other internet devices. Researchers already found out that there are differences in the user’s motivation to use different internet devices, ...
  • Consumer behaviour and decision-making process of mature consumers in Finnish retail environment 

    Westerholm, Max (2021)
    Maailman ikärakenne vanhenee jatkuvasti ja asiakassegmentit, jotka koostuvat senioreista, kasvavat entisestään. Nämä segmentit eivät ole pelkästään suuria ihmismäärältään, vaan myös varakkaita sekä halukkaita käyttämään ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre