Kriittiset menestystekijät uusien teknologioiden hyväksymiseen kuluttajamarkkinoilla

Abstract
Teknologian hyväksyminen on yksi tietojärjestelmätieteen kartoitetuimpia tutkimusaiheita, ja sitä selittämään on kehitetty useita teorioita. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee teknologian hyväksymiseen vaikuttavia tekijöitä ja sivuaa teknologian omaksumisen prosessia. Tutkielmassa pyritään systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin löytämään kuluttajakontekstin kannalta merkittävimmät teknologian hyväksymiseen vaikuttavat tekijät. Teknologian hyväksymisellä tarkoitetaan prosessia, joka määrittää, ottaako ihminen uuden teknologian käyttöönsä. Teknologian hyväksymisen prosessissa on monia vaikuttavia tekijöitä, kuten loppukäyttäjän ikä, sukupuoli ja odotukset teknologian hyödyllisyydestä ja helppokäyttöisyydestä. Teknologian hyväksymistä on alettu tutkimaan 1970-luvulla organisaation sisäisessä kontekstissa, mutta tuoreemmassa tutkimuksessa on keskitytty edellä mainitun lisäksi myös pelkästään kuluttajamarkkinoiden kontekstiin. Kirjallisuuskatsauksessa löytyneet merkittävimmät tekijät kuluttajan teknologian hyväksymiseen mukailevat laajennettua teknologian hyväksymisen ja käytön teoriaa (UTAUT 2), joka on kehitetty selittämään juuri kuluttajakontekstin teknologian hyväksymistä. UTAUT 2 -mallin tekijöiden lisäksi kulttuurin huomattiin olevan olennainen osa teknologian hyväksymisen prosessia.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112306191Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share