Kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Ruoan verkkokauppa on verrattain nuori markkina Suomessa. Viimeisten vuosien aikana uusia palveluita on tullut markkinoille, ja kuluttajat ovat alkaneet ottaa palveluita käyttöön osaksi rutiinejaan. Kuitenkin ruoan verkkokauppa Suomessa on suhteellisen pientä, ja monet palvelut ovat kokeneet takaiskuja erityisesti koronan tuomien huippuvuosien jälkeen. Jokin näyttää edelleen hidastavan ruoan verkkokaupan kasvua ja osa syynä voi olla kuluttajien kohtaamat omaksumisen esteet. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan kuluttajien ruoan verkkokaupan omaksumista ja paneudutaan omaksumisen esteisiin selvittämällä kuluttajien kokemuksia erään ruoan verkkokaupan palvelun käytöstä. Pro gradu -tutkielman tavoitteena on lisätä tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan ruoan verkkokaupan omaksumiseen, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajien kokemuksiin ruoan verkkokaupasta, sekä millaisia omaksumisen esteitä kuluttajat kohtaavat. Tutkimuksessa tarjotaan vastauksia tähän tutkimusongelmaan kirjallisuuskatsauksen avulla, sekä laajennetaan ymmärrystä empiirisen tutkimuksen avulla. Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimusta sekä hyödynnettiin kriittisten tilanteiden menetelmää. Analysointimenetelmänä hyödynnettiin temaattista analyysiä. Löydökset osoittavat, että kuluttajat arvioivat kriittisissä kokemuksissaan erityisesti teemoja, jotka viestivät palvelun yhteensopivuutta, koettua hyödyllisyyttä ja hinta-arvoa. Aineistoa varten kerättiin sekä erittäin positiivisia, että erittäin negatiivisia kokemuksia ruoan verkkokaupan käyttäjiltä. Kaiken kaikkiaan kriittisistä kokemuksista tunnistettiin yhdeksän teemaa. Aineistosta poimitut teemat ovat toimitus, helppous/helpotus, maku, valikoima, pakkaus/ulkonäkö, säilyvyys, hinta, tarjoukset ja reklamaatio/asiakaspalvelu. Tulokset esitellään aikaisemman kirjallisuuden ja teorian viitekehyksessä ja havainnoista esitetään johtopäätöksiä. Tutkielman teoria tarjoaa tärkeää tietoa ruoan verkkokaupan omaksumiseen liittyen kuluttajanäkökulmasta, ja miten kuluttajat kokevat ruoan verkkokaupan palvelun käytön. Empiirinen tutkimus osoittaa mitä tilanteita kuluttajat pitävät kriittisenä ruoan verkkokaupan palvelua käyttäessään, ja tarjoaa arvokasta tietoa ruoan verkkokaupan palveluiden kehittäjille. Vaikuttamalla kuluttajien kriittisinä kokemiin tilanteisiin palvelussa, voidaan mahdollisesti tukea kuluttajan omaksumista ja kasvattaa palvelun käytön jatkumisen todennäköisyyttä.
...
Food online shopping is a relatively young market in Finland. During the last few years, new services have entered the market, and consumers have started to use the services as part of their routines. However, in Finland the online food shopping is relatively small, and many services have experienced setbacks, especially after the peak years brought by the covid-19 pandemic. Something still seems to be slowing down the growth of food online shopping, and part of the reason may be the barriers to adoption faced by consumers. In this master's thesis, consumers' adoption of food online shopping is investigated and barriers to adoption are explored, by clarifying consumers' experiences of the behavior of a food online shopping service. The aim of the master's thesis is to increase information about which factors influence the consumer's adoption of online food shopping, which factors influence this, and what kind of barriers to adoption consumers face. The research provides answers to this research problem through a literature review and expands understanding through empirical research. In the empirical research, survey research and the Critical Incident Technique were used as the research method, and thematic analysis was used as the analysis method. The findings show that, in their critical experiences, consumers especially evaluate themes that communicate the service's compatibility, perceived usefulness and price value. Both very positive and very negative experiences were used in the material. In all, nine themes were identified from the critical experiences. The themes extracted from the data are delivery, ease/relief, taste, selection, packaging/appearance, shelf life, price, offers, and complaints/customer service. The results are presented in the framework of previous literature and theory, and conclusions are presented from the findings. The theory of the thesis provides important information regarding the adoption of food online shopping from the consumer's point of view and how consumers experience the use of the food online shopping service. Empirical research shows which situations consumers consider critical when using food online shopping services and provides valuable information for developers of food online shopping services. By influencing the situations that consumers perceive as critical in the service, it is possible to support the consumer's adop-tion and increase the probability of continued use of the service.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Minäpystyvyys itsepalveluostamisessa : kuluttajien kokemuksia lahjakorttien ostamisesta elämysautomaatilla
Häyhänen, Essi (2022)Digitalisaation myötä kuluttajilla on mahdollisuus hyödyntää asiakasmatkansa aikana saumattomasti ja jopa samanaikaisesti yhä useampia kanavia ja kontaktipisteitä. Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, miten kuluttajat ... -
Kuluttajien kokemukset digitaalisten showroomien vaikutuksesta ostoprosessin eri vaiheissa
Heikkinen, Elias (2023)Tämän tutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa kuluttajien kokemuksista digitaalisiin showroomeihin liittyen ja kartoittaa niiden merkitystä ostoprosessin eri vaiheisiin. Tutkimuksen kohteena olivat huonekaluliikkeiden ... -
Kriittiset menestystekijät uusien teknologioiden hyväksymiseen kuluttajamarkkinoilla
Koskinen, Jesse (2021)Teknologian hyväksyminen on yksi tietojärjestelmätieteen kartoitetuimpia tutkimusaiheita, ja sitä selittämään on kehitetty useita teorioita. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee teknologian hyväksymiseen vaikuttavia tekijöitä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.