Avoimen yliopiston nollasuorittajat – miksi opinnot eivät etene?
Maunula, M., Maunumäki, M., & Anttonen, S. (2021). Avoimen yliopiston nollasuorittajat – miksi opinnot eivät etene?. Yliopistopedagogiikka, 28(2). https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2021/12/20/avoimen-yliopiston-nollasuorittajat-miksi-opinnot-eivat-etene/
Published in
YliopistopedagogiikkaDate
2021Copyright
© Kirjoittajat, 2021
Nykyinen koulutuspolitiikka vastaa työelämän muutostarpeisiin ohjaamalla työuran eri vaiheissa olevia aikuisia kehittämään osaamistaan jatkuvan oppimisen hengessä. Moni hakeutuu toiveikkaana avoimeen yliopistoon, mutta yllättävän monen opinnot eivät etene lainkaan. Kutsumme näitä opiskelijoita nollasuorittajiksi. Tutkimus selvittää avoimen yliopiston nollasuorittajien opintojen etenemättömyyden syitä. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2018 verkkokyselynä. Vastauksia saatiin 185 vastausprosentin ollessa 45. Tulosten mukaan etenemättömyyttä selittää kolme tekijää: 1) elämänalueiden yhteensovittamisen vaikeudet, 2) puutteet akateemisissa opiskelutaidoissa ja 3) passiivisuus ohjaukseen hakeutumisessa. Tutkimuksella haluamme nostaa nollasuorittamisen ilmiön esille ajassa, jota leimaavat huippusuorittamisen ihanne, jatkuvan oppimisen ideologia ja opintojen digitalisoituminen.
Publisher
Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forumISSN Search the Publication Forum
2242-8070Keywords
Original source
https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2021/12/20/avoimen-yliopiston-nollasuorittajat-miksi-opinnot-eivat-etene/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/103490571
Metadata
Show full item recordCollections
- Avoin yliopisto [167]
- Kokkolan yliopistokeskus Chydenius [352]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Zero-Achievers Non-Progressing Studies in Finnish Open University : Three Preventive Factors
Maunula, Minna; Maunumäki, Minna; Anttonen, Sanna (Sciencedomain International, 2021)Current education policy responds to changes and needs in working life by guiding individuals at different stages of working careers to develop their skills in the spirit of lifelong learning. More and more are applying ... -
Korkeakouluasteen avointen etäopintojaksojen suorittamisen eri vaiheiden riskitekijät
Lyyra, Pessi; Anttonen, Sanna; Oksanen, Annamaija; Waselius, Tomi; Waselius, Suvi; Hietalahti, Merja; Lehtonen, Katja; Uotinen, Virpi (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2022)Osana opetuksen tutkimuspohjaista kehittämistä pyrimme erityisesti tukemaan etäopintoihin sitoutumista, joka on yleisesti kontaktiopiskeluun sitoutumista heikompaa. Kehitystyön tueksi kartoitimme verkkokyselyllä sitoutumisen ... -
Oppimisvaikeuksien, motivaation ja oppijaminäkäsityksen merkitys ammatillisista opinnoista valmistumisessa
Salmi, Elisa; Määttä, Sami; Vehkakoski, Tanja; Aunola, Kaisa; Kairaluoma, Leila; Pirttimaa, Raija (Niilo Mäki Instituutti, 2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin oppimisvaikeuksien vaikutus ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen on yhteydessä motivaatioon ja millaisia käsityksiä heikosti opiskeluun motivoituneilla opiskelijoilla ... -
Study engagement and burnout profiles among Finnish higher education students
Salmela-Aro, Katariina; Read, Sanna (Elsevier BV, 2017)A person-oriented approach was applied to identify profiles of study engagement and burnout (i.e., exhaustion, cynicism, inadequacy) in higher education in a large and representative sample of 12,394 higher education students ... -
Perheellisten ja lapsettomien yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen keskellä koronaviruspandemiaa
Perämäki, Riikka; Kuosmanen, Anni; Tuhkala, Ari (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023)Keväällä 2020 yliopistot joutuivat siirtämään suurimman osan opetuksesta verkkoon koronapandemian vuoksi. Opiskeluolosuhteiden äkillinen muutos sekä pandemian pitkittyminen ovat aiheuttaneet huolta opiskelijoiden hyvinvoinnin ...