Oppimisvaikeuksien, motivaation ja oppijaminäkäsityksen merkitys ammatillisista opinnoista valmistumisessa
Salmi, E., Määttä, S., Vehkakoski, T., Aunola, K., Kairaluoma, L., & Pirttimaa, R. (2020). Oppimisvaikeuksien, motivaation ja oppijaminäkäsityksen merkitys ammatillisista opinnoista valmistumisessa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 30(3), 50-66.
Authors
Date
2020Copyright
© Kirjoittajat & Niilo Mäki instituutti, 2020
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin oppimisvaikeuksien vaikutus ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen on yhteydessä motivaatioon ja millaisia käsityksiä heikosti opiskeluun motivoituneilla opiskelijoilla on itsestään opiskelijana. Tutkimus koostui määrällisestä kyselytutkimuksesta ja laadullisesta haastattelututkimuksesta, joista määrälliseen osuuteen osallistui 554 ja laadulliseen osuuteen 44 ammattiopiston opiskelijaa. Tulokset osoittivat, että ne opiskelijat, joilla oli oppimisvaikeuksia mutta tyypillinen motivaation, valmistuivat pääosin tavoiteajassa. Sen sijaan niiden, joilla oli sekä heikko motivaatio että oppimisvaikeuksia, valmistumatta jääminen oli tilastollisesti todennäköistä. Heikosti motivoituneiden opiskelijoiden oppijaminäkäsitykset eivät olleet kuitenkaan keskenään samanlaisia. Omaa yritystä korostavilla opiskelijoilla oli myönteinen, kun taas oppimisen vaikeuksien lannistamilla opiskelijoilla kielteinen kuva itsestään oppijoina. Sen sijaan ala- tai oppiainesuuntautuneiden sekä olosuhteita kritisoivien opiskelijoiden käsitys itsestään oppijana vaihteli. Opiskelijoiden heterogeenisyys sekä oppimisen vaikeuksiltaan että oppijaminäkäsityksensä puolesta haastaa tukitoimien suunnittelun. Yhteisopettajuus sekä se, että ammatillisten opettajien taitoja oppimisen tukemisessa vahvistetaan, voivat auttaa kohtaamaan erilaisia tuen tarvitsijoita.
...


Publisher
Niilo Mäki InstituuttiISSN Search the Publication Forum
2342-9046Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/43504886
Metadata
Show full item recordCollections
Additional information about funding
Tutkimus toteutettiin osana Niilo Mäki Instituutin Motivoimaa-hanketta; hankkeen rahoitti ESR.License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Avoimen yliopiston nollasuorittajat – miksi opinnot eivät etene?
Maunula, Minna; Maunumäki, Minna; Anttonen, Sanna (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2021)Nykyinen koulutuspolitiikka vastaa työelämän muutostarpeisiin ohjaamalla työuran eri vaiheissa olevia aikuisia kehittämään osaamistaan jatkuvan oppimisen hengessä. Moni hakeutuu toiveikkaana avoimeen yliopistoon, mutta ... -
The development and role of task motivation and task values during different phases of the school career
Viljaranta, Jaana (University of Jyväskylä, 2010) -
Kaveripiirin merkitys ammattikoululaisten koulumotivaatiossa
Solares, Emilia; Määttä, Sami; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kaveripiirin merkitystä ammattikoululaisten koulumotivaatiossa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, muistuttavatko nuoret kavereitaan motivaation suhteen, solmivatko he uusia ... -
Motivaation puutteen taustalla olevat tekijät ja ammatillisten opintojen keskeyttäminen : nuorten tarinoita keskeyttämisprosesseista
Kettunen, Jemina (2012)Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä toisen asteen ammatillisten opintojen keskeyttämiseen johtaneen motivaation puutteen taustalla on. Tutkimus oli osa ... -
Case: koronan aiheuttaman etäopetuksen vaikutukset opiskelijoiden kokemukseen hyvinvoinnista ammatillisessa koulutuksessa
Heinonen, Tuomas (2021)Koronapandemia aiheutti pitkän etäopetusjakson ammatillisessa koulutuksessa. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden opintojen sujumista ja opiskelijoiden hyvinvointia tapaustutkimuksella maaliskuussa 2021 yli ...