Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUusitalo, Outi
dc.contributor.authorHeinonen, Laura
dc.date.accessioned2021-12-22T05:55:06Z
dc.date.available2021-12-22T05:55:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79116
dc.description.abstractDigitaalisuuden ja teknologian kehityksen seurauksena sekä brändäys että markkinointi ovat murroksessa. Brändien strateginen johtaminen ja brändipääoman rakentaminen ovat kriittisiä tekijöitä liiketoiminnan menestyksen kannalta ja nousseet myös urheiluliiketoiminnan keskiöön. Vahva brändipääoma toimii kilpailuetuna markkinoilla ja takaa pidemmän aikavälin taloudellisen menestyksen. Akateemisessa urheiluliiketoimintaa koskevassa tutkimuksessa on havaittu viime vuosikymmenten aikana kasvava kiinnostus sosiaalisen median mahdollisuuksia sekä strategista brändin johtamista kohtaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mistä brändipääoma edustusjoukkueissa koostuu. Lisäksi haluttiin lisätä ymmärrystä siitä, millaisia vaikutuksia sosiaalisella medialla on urheiluseuran toimintaan ja brändipääomaan. Tutkimuksen teemoja lähestyttiin suomalaisen Lentopallon Mestaruusliigan urheiluseuroille tehtyjen teemahaastattelujen avulla ja haastatteluista kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa selvisi, että brändi miellettiin tärkeäksi osaksi urheiluseuran ja sen edustusjoukkueen toimintaa. Urheiluseuroissa tehdyn brändäyksen ammattimaisuuden osalta oli havaittavissa kuitenkin huomattavia eroja. Brändiarvot koostuivat jokaisella seuralla uniikista kombinaatiosta eri arvoja, mutta myös yhdistäviä arvoja nousi esiin, kuten yhteisöllisyys ja vastuullisuus. Brändipääoman osalta monissa seuroissa nousi tärkeinä tekijöinä esiin tunnelma peleissä, kotihalli, historia, pelaajat sekä pelillinen menestys. Sosiaalinen media koettiin hyvin keskeisenä elementtinä toiminnan kannalta ja sen roolin uskottiin korostuvan myös tulevaisuudessa yhä merkittävämmäksi. Haastateltavat kokivat sosiaalisen median vaikuttuvan positiivisesti brändipääomaan, tehden sen eri osa-alueiden ja tekijöiden rakentamisesta sekä ylläpitämisestä helpompaa.fi
dc.format.extent78
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleSosiaalisen median vaikutukset kilpaurheilujoukkueen brändipääomaan : tutkimus suomalaisen Lentopallon Mestaruusliigasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202112226098
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysourheilu- ja liikuntaseurat
dc.subject.ysobrändäys
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysodigitaalinen markkinointi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot