Urheilijabrändäyksen pelikentällä : naisurheilijoiden näkemyksiä ja kokemuksia henkilöbrändäyksestä sosiaalisen median aikakaudella
Tekijät
Päivämäärä
2024Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdytään naisurheilijoiden näkemyksiin ja kokemuksiin urheilijabrändäyksestä. Tutkimus syventyy tarkastelemaan naisurheilijoiden henkilöbrändäys-työtä, sen merkityksiä ja haasteita. Lisäksi tutkimuksessa nousee esille sukupuolen rooli urheilijabrändäyksessä. Tutkimuksen aineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta, jotka on toteutettu suomalaisille yksilömaajoukkueurheilijoille. Haastatteluissa kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin ja luokittelun keinoin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tarkastelee suomalaisen huippu-urheilun toimintaympäristöä valottaen, kuinka urheilun ammattimaistuminen ja kaupallistuminen ovat muuttaneet huippu-urheilua, korostaen henkilöbrändäyksen tärkeyttä. Naisurheilijoiden aseman kuvaaminen luo pohjan naisurheilijoiden brändäystyössä esiintyvien haasteiden ymmärtämiselle. Lisäksi teoria-osuus avaa urheilijabrändin ja siihen liittyviä käsitteitä tarkastellen aiemman tutkimuskirjallisuu-den avulla urheilijabrändin rakentumista, rakennetun brändin hyötyjä urheilijalle sekä sosiaalisen median roolia urheilijabrändäyksessä. Urheilijabrändin viitekehys nojaa vahvasti Arain ym. (2014) urheilijan tuotekuvan malliin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että urheilijoiden henkilöbrändin rakentaminen on monimutkainen prosessi, joka vaatii strategista harkintaa ja ymmärrystä. Tutkimus valottaa naisurheilijoiden kohtaamia mahdollisuuksia ja rajoitteita heidän pyrkiessään rakentamaan ja ylläpitämään omaa henkilöbrändiään. Näistä tekijöistä suurimpina nousi esiin urheilijan omat resurssit, urheilulaji, medianäkyvyys, sosiaalinen media sekä median toissijaistavat toimet. Naisurheilijoiden henkilöbrändin rakentaminen onkin jatkuvaa tasapainottelua monen eri asian välillä. Tämä edellyttää naisurheilijoilta paitsi itsetuntemusta ja strategista ajattelua myös kykyä navigoida monimutkai-sessa mediaympäristössä, jossa sukupuoli, kaupallisuus, media ja teknologia kietoutuvat tiiviisti yhteen. Tutkimuksessa urheilijabrändäyksen suurimmat hyödyt liittyvät talouden turvaamiseen, uran jälkeiseen elämään sekä kannattajasuhteiden luontiin.
Tutkimus nostaa esiin sukupuolten välisen epätasa-arvon. Sukupuoli ei ole ainoa, mutta merkittävä tekijä, joka vaikuttaa olennaisesti naisurheilijoiden mahdollisuuksiin ja haasteisiin brändäyksessä. Tutkielma kuvaa, kuinka historiallisesti naisten heikompi asema ja toissijaisuus urheilussa on vaikuttanut heidän näkyvyyteensä ja asemaansa urheilukulttuurissa. Sosiaalinen media tarjoaa naisurheilijoille mahdollisuuden ohittaa perinteisen median niin sanotut portinvartijat ja tarjoaa kanavan rakentaa itselleen näkyvyyttä ja tunnettuutta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Urheilijan yhteiskuntavastuu : suomalaisten joukkueurheilijoiden näkemyksiä yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta
Kyyrönen, Krista (2021)Maailmanlaajuinen pandemiatilanne pysäytti keväällä 2020 lähes koko maailman, mukaan lukien urheilun. Urheilijoille jäi urheilun ohella aikaa pohtia arvojaan ja tuoda niitä myös esille. Näihin arvoihin ja niihin ... -
Kehity huippu-urheilijaksi
Paananen, Antti; Kalaja, Sami; Lohisalo, Mari; Parikka, Jarno; Tast, Laura (Suomen Olympiakomitea, 2020)Suomen Olympiakomitea on julkaissut Kehity huippu-urheilijaksi -harjoituskirjan, joka on suunnattu huippua tavoitteleville toisen asteen urheilijoille. Kirja on jatkoa kolmeosaiselle Kasva urheilijaksi -harjoituskirjasarjalle, ... -
Urheilijat esikuvina : Urheilugaalassa Vuoden esikuvaksi valittujen näkemyksiä ja kokemuksia esikuvan roolista
Haapasalo, Iris (2022)Esikuvien yhteiskunnallinen merkittävyys tunnistetaan ja mainitaan arkipuheissa, otsikoinneissa ja lukuisissa muissa yhteyksissä jatkuvasti. Urheilussa esiintyviä esikuvia pidetään esimerkillisinä liikunnallisiin elämäntapoihin ... -
Suomalaisten naisolympiaurheilijoiden kokemuksia kansainväliseen menestykseen vaikuttaneista tekijöistä
Seppälä, Hanna-Maria (2017)Hanna-Maria Seppälä (2017). Suomalaisten naisolympiaurheilijoiden kokemuksia kansainväliseen menestykseen vaikuttaneista tekijöistä. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, valmennus- ja testausopin Pro gradu ... -
”Se kuuntelee ja sit jatketaan, sekin on tosi tärkeetä mulle” : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus naisurheilijoiden subjektiivisesta kokemuksellisuudesta seksuaaliseen häirintään sosiaalisessa mediassa
Heikkinen, Alisa (2021)Naisurheilijoiden kokemuksellisuus sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan seksuaaliseen häirintään on Suomessa vielä varsin tutkimaton ilmiö, josta tiedetään kansainvälisen tutkimustiedonkin valossa verrattain vähän. Seksuaalisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.