"Se musiikki niinku vei mut sinne tunteisiin" : esikouluikäisten lasten ajatuksia ja ohjaajan havaintoja MusaPeda-toiminnasta
Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena on tuottaa tietoa Espoon kaupungin varhaiskasvatuksessa käytössä olevasta MusaPeda-toimintamallista. Tutkimuksessa selvitetään lasten ajatuksia siitä, miten he kokevat MusaPeda-tominnan sekä ohjaajan havaintoja asioista, joita nousee esiin tutkittavassa MusaPeda-ryhmästä. Tutkimuksen tavoitteena on osoittaa, että MusaPedan avulla voi varhaiskasvatuksessa musiikillisella pienryhmätoiminnalla työskennellä lasten kasvun ja kehityksen tukemiseksi juuri niissä asioissa, mitkä ryhmässä olevien lasten tarpeista nousevat.
Tutkimukseni kohdistuu Espoolaisen päiväkodin esikouluikäisten MusaPeda-ryhmään, jossa on kaksi erityisen tuen lasta sekä kaksi yleisen tuen lasta. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto koostuu kahdesta eri osasta, lasten ajatuksista ja ohjaajan havainnoista. Tutkimusaineisto kerättiin lasten videoavusteisista haastatteluista, hymynaamakyselyistä sekä ohjaajan havainnointimuistiinpanoista. Aineisto tiivistettiin ja analysoitiin sisällönanalyysia ja luokittelua apuna käyttäen.
Lasten näkökulmasta tutkimukseni osoittaa, että lapset kokevat MusaPeda-toiminnan hauskana, tärkeänä ja merkityksellisenä. He oppivat MusaPedassa uusia asioita, saavat onnistumisen kokemuksia sekä aikuisen arvostavaa aikaa ja huomiota. He saavat uusia ystäviä sekä kokemuksen hyvästä yhteishengestä ryhmässä. Ohjaajan havainnoista nousee esille erityisesti neljä asiaa MusaPeda-toiminnassa: osallisuus, tunnetaidot, itseilmaisu sekä onnistumisen kokemukset. Tutkimustuloksissa painottuu lisäksi läsnäoleva, henkilökohtainen, arvostava sekä kiireetön kohtaaminen ja aito nähdyksi ja kuulluksi tulemisen kokemus.
Tässä tutkimuksessa MusaPeda-toimintamalli näyttäytyy melko helposti varhaiskasvatuksen arjessa toteutettavana työtapana, jolla voi monipuolisesti tukea lapsen kasvua ja kehitystä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5367]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Ope me stalkataan sua Instassa" : musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä
Tenhu, Viola (2023)Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisessa mediassa toimimisesta suhteessa heidän opettajaidentiteettiinsä. Tutkimuksen tarkoituksena pyritään selvittämään musiikinopettajien ... -
Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan
Rothovius, Petra (2022)Tutkin maisterintutkielmassani nuorten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksen keskiössä on nuoren identiteetti ja musiikillinen minäkäsitys, sekä sen heijastuminen ... -
Ohjaamisen haasteet lapsijohtoisessa tutkimusprojektissa : ohjaajan toiminta mahdollistamassa tai rajoittamassa lasten osallisuutta
Sinisilta, Niina (2014)Tutkimuksessa tarkasteltiin lapsijohtoisen tutkimuksen ohjaamiseen liittyviä haasteita sekä sitä, miten ohjaaja toiminnallaan ja valinnoillaan mahdollistaa tai rajoittaa lasten osallisuutta. Tutkimuskohteena oli ... -
Musiikkiterapian interventiot lasten kielellisen kuntoutuksen tukena : integroiva kirjallisuuskatsaus
Taipale, Marianne (2020)Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia, mitä eri musiikkiterapian interventioita 2010-luvulla on hyödynnetty lasten kielellisen kuntoutuksen tukena, ja mitä tuloksia eri menetelmien käytöstä on saatu. Tutkimus ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.