University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Teaching of Oral Skills in Finnish Secondary Schools : Teachers' Perspectives

Icon
390.0 Kb

Authors
Ylituomaala, Annika
Date
2020
Discipline
Englannin kieliEnglish
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Suullinen kielitaito on suuressa osassa kielen osaamisessa ja sen merkitys kasvaa niin työ-, opinto- kuin arkielämässäkin. Yhä useammin ihmisiltä odotetaan kykyä suulliseen kommunikointiin englannin kielellä. Monet kuitenkin kokevat, ettei suullista kielitaitoa opeteta ja harjoiteta tarpeeksi muiden kielten osa-alueiden suuremman painotuksen vuoksi. Suullisen kielitaidon opettaminen koulussa on tärkeää arkielämässä pärjäämisen lisäksi myös siksi, että se voi edesauttaa osaamista kielen muilla osa-alueilla. Myös oppilaiden yksilölliset erot suullisen kielitaidon oppimisessa vaativat selkeää ja laajempaa opettamista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkoulun englannin aineenopettajien näkemyksiä englannin suullisesta kielitaidosta ja sen opetuksesta. Tutkimus pyrki selvittämään miten tärkeänä opettajat pitävät suullista kielitaitoa ja miten usein he opettavat sitä. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään millaisia tehtäviä opettajat suosivat, ja millaisia ongelmia he kohtaavat opettaessaan suullista kielitaitoa. Muutamia tutkimuksia on tehty aiheeseen liittyen, mutta kohderyhmät ovat usein keskittyneet lukio-opettajiin ja -opiskelijoihin. Tämän vuoksi koin tärkeäksi selvittää suullisen kielitaidon ja sen opettamisen asemaa myös yläkouluopettajien näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 11 englannin aineenopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto kerättiin anonyymin kyselytutkimuksen avulla, joka koostui kolmesta monivalintakysymyksestä sekä neljästä avoimesta kysymyksestä. Aineiston keruu tapahtui joulukuun 2019 ja tammikuun 2020 aikana. Analyysimetodina käytettiin temaattista analyysia. Yleisesti suullista kielitaitoa pidettiin tärkeänä osana kielen oppimista, mikä osaksi korreloi opetuksen määrän kanssa. Suullisen kielitaidon opettamisen määrään vaikutti ryhmän tyyppi, joka muodostuu siihen kuuluvien yksilöiden ominaisuuksien mukaan. Suosituimmiksi suullisen kielitaidon tehtäviksi osoittautuivat pari- ja ryhmäkeskustelut niiden mielekkyyden vuoksi. Kuitenkin yksi suurimmista haasteista oli oppilaiden haluttomuus tehtävien tekemiseen joko kielenkäytön epävarmuuden takia tai haluttomuus työskennellä tiettyjen ihmisten kanssa. Opettajilta vaaditaankin suuria ponnisteluja oppilaiden varmuuden ja motivaation kasvattamiseksi. Aiheesta olisi hyvä tehdä lisätutkimuksia laajemmalla otannalla, sekä mahdollisesti erilaisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Yksityiskohtaisemman tiedon saavuttamiseksi lisätutkimuksissa voisi keskittyä pienempiin osa-alueisiin. ...
Keywords
englannin kieli opetus suullinen kielitaito kieltenopettajat kielitaito lukio puhetaito kieli ja kielet oppiminen English language teaching and instruction oral language skills language teachers language skills general upper secondary school oral communication skills languages learning
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202110295443

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4628]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland 

    Salo, Emmi (2022)
    Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ...
  • Teachers of English in Finnish upper secondary general school and their job satisfaction 

    Mäenpää, Maria (2005)
  • Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills 

    Suomalainen, Enni (2022)
    Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ...
  • Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package 

    Tolvanen, Nina (2018)
    Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ...
  • Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms 

    Rundgren, Nico (2023)
    Kieliahdistus on kielenoppimiseen liittyvää ja sille ominaista ahdistusta, joka ilmenee negatiivisina tuntemuksina kielestä ja sen käytöstä. Sitä on tutkittu jo ennestään melko paljon, mm. Horwitz ja muut (1986) ja myöhemmin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre