Show simple item record

dc.contributor.authorBjörn, Piia M.
dc.contributor.authorAro, Mikko
dc.contributor.authorKoponen, Tuire
dc.date.accessioned2021-10-26T11:40:21Z
dc.date.available2021-10-26T11:40:21Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationBjörn, P. M., Aro, M., & Koponen, T. (2015). Interventiovastemallien tarjoamat mahdollisuudet kolmiportaisen tuen mallin kehittämiseen : esimerkkinä matematiikan oppimisen tuki. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti</i>, <i>25</i>(3), 10-21. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2017/09/11/interventiovastemallien-tarjoamat-mahdollisuudet-kolmiportaisen-tuen-kehittamiseen-esimerkkina-matematiikan-oppimisen-tuki-2/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2017/09/11/interventiovastemallien-tarjoamat-mahdollisuudet-kolmiportaisen-tuen-kehittamiseen-esimerkkina-matematiikan-oppimisen-tuki-2/</a>
dc.identifier.otherCONVID_24896995
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78378
dc.description.abstractTässä katsausartikkelissa esitellään Yhdysvalloissa monin paikoin käytössä olevaa interventiovastemallia (Response to Intervention, RTI), joka sisältää tutkimusperustaisen näkökulman koulussa annettavaan oppimisen tukeen. Ennen kaikkea pohditaan interventiovastemallille ominaisen tuen tiheyden, keston ja arvioinnin merkitystä ja hyödynnettävyyttä suomalaisessa kolmiportaisen tuen mallissa. Lopuksi esitetään jatkokeskustelua ja -tutkimusta varten matematiikan oppimisen tuen kolmivaihemalli, johon on yhdistelty RTI-lähestymistapaa matematiikan oppimisvaikeuksiin annettavan tuen osalta ja joka kuitenkin on suomalaisen lainsäädännön mukainen. Kolmivaihemalli pohjaa yksityiskohdiltaan yhdysvaltalaiseen tutkimustietoon. Sen toimivuutta ja käytettävyyttä olisi järkevää alkaa tutkia Suomessakin. Mallin esittely on samalla myös pedagogisen tuen järjestämiseen liittyvä avaus, jonka avulla matematiikan oppimiseen annettavaa tukea ja oppilaan taitojen kehittymisen arviointia voidaan entisestään yhtenäistää.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/2017/09/11/interventiovastemallien-tarjoamat-mahdollisuudet-kolmiportaisen-tuen-kehittamiseen-esimerkkina-matematiikan-oppimisen-tuki-2/
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherResponse to Intervention (RTI)
dc.titleInterventiovastemallien tarjoamat mahdollisuudet kolmiportaisen tuen mallin kehittämiseen : esimerkkinä matematiikan oppimisen tuki
dc.typereview article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110265408
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_dcae04bc
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange10-21
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume25
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Niilo Mäki Instituutti, 2015
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysointerventio
dc.subject.ysovaikuttavuus
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysomatematiikka
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p41
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1655
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5302
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28718
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3160
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright