Interventiovastemallien tarjoamat mahdollisuudet kolmiportaisen tuen mallin kehittämiseen : esimerkkinä matematiikan oppimisen tuki
Björn, P. M., Aro, M., & Koponen, T. (2015). Interventiovastemallien tarjoamat mahdollisuudet kolmiportaisen tuen mallin kehittämiseen : esimerkkinä matematiikan oppimisen tuki. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti, 25(3), 10-21. https://bulletin.nmi.fi/2017/09/11/interventiovastemallien-tarjoamat-mahdollisuudet-kolmiportaisen-tuen-kehittamiseen-esimerkkina-matematiikan-oppimisen-tuki-2/
Published in
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehtiDate
2015Copyright
© Niilo Mäki Instituutti, 2015
Tässä katsausartikkelissa esitellään Yhdysvalloissa monin paikoin käytössä olevaa interventiovastemallia (Response to Intervention, RTI), joka sisältää tutkimusperustaisen näkökulman koulussa annettavaan oppimisen tukeen. Ennen kaikkea pohditaan interventiovastemallille ominaisen tuen tiheyden, keston ja arvioinnin merkitystä ja hyödynnettävyyttä suomalaisessa kolmiportaisen tuen mallissa. Lopuksi esitetään jatkokeskustelua ja -tutkimusta varten matematiikan oppimisen tuen kolmivaihemalli, johon on yhdistelty RTI-lähestymistapaa matematiikan oppimisvaikeuksiin annettavan tuen osalta ja joka kuitenkin on suomalaisen lainsäädännön mukainen. Kolmivaihemalli pohjaa yksityiskohdiltaan yhdysvaltalaiseen tutkimustietoon. Sen toimivuutta ja käytettävyyttä olisi järkevää alkaa tutkia Suomessakin. Mallin esittely on samalla myös pedagogisen tuen järjestämiseen liittyvä avaus, jonka avulla matematiikan oppimiseen annettavaa tukea ja oppilaan taitojen kehittymisen arviointia voidaan entisestään yhtenäistää.
...
Publisher
Niilo Mäki InstituuttiISSN Search the Publication Forum
2342-9046Keywords
Original source
https://bulletin.nmi.fi/2017/09/11/interventiovastemallien-tarjoamat-mahdollisuudet-kolmiportaisen-tuen-kehittamiseen-esimerkkina-matematiikan-oppimisen-tuki-2/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24896995
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Motorisen oppimisen vaikeuden tunnistaminen ja tukeminen kouluympäristössä
Asunta, Piritta (Jyväskylän yliopisto, 2018)Motor learning difficulties, such as the developmental coordination disorder (DCD), imply substantial difficulties in learning new motor skills. The purpose of this study was to develop an observation tool for teachers ... -
Cognitive Skills, Math-Related Emotions, and Beliefs Explaining Response to Arithmetic Fluency Intervention
Koponen, Tuire; Aro, Tuija; Leskinen, Markku; Peura, Pilvi; Viholainen, Helena; Aro, Mikko (Routledge, 2023)We examined the associations of cognitive skills, math-related emotions and beliefs, and gender with responses to an arithmetic fluency intervention. Elementary school children with dysfluent arithmetic skills (N=69) ... -
Oppimisen arvioinnin kuvaukset perusopetuksen vuosiluokkien 5–9 kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Värtö, Oskari (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten oppimisen arviointia kuvataan 5.–9. luokilla opiskelevien oppilaiden kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui vuosina 2015–2019 kerätyistä kolmiportaisen ... -
Oppimisen teknologiat osana oppimisen esteitä kohtaavien peruskoululaisten elämää
Raatikainen, Juha-Petteri (2017)Tieto- ja viestintäteknologia on merkittävä osa jokapäiväistä elämäämme. Nämä teknologiat ovat löytäneet tiensä kouluihin myös Suomessa, ja erilaisia oppimisen teknologioita onkin otettu ahkerasti käyttöön ympäri maata. ... -
Matematiikan saavutusten salkku matematiikan oppimisen tukena
Ryynänen, Satu (2002)