Mikä on ADHD? : diagnosoitujen lasten ja heidän äitiensä diagnoosille antamat merkitykset
Honkasilta, J. (2017). Mikä on ADHD? : diagnosoitujen lasten ja heidän äitiensä diagnoosille antamat merkitykset. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin, 27(1), 4-9. https://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/mika-on-adhd-diagnosoitujen-lasten-ja-heidan-aitiensa-diagnoosille-antamat-merkitykset/
Authors
Date
2017Copyright
© Niilo Mäki Instituutti, 2017
Jokainen meistä muodostanee mielessään jonkinlaisia merkityksiä ja mielleyhtymiä kuullessaan kirjainyhdistelmän adhd ja rientänee jakamaan tekemiään arjen diagnooseja tuttavistaan (”sillä ja sillä varmaan on se adhd, koska…”) tai, leikkimielisesti kenties, itsestään (”mulla on varmaan se adhd, koska…”). Diagnostisiin ja lääketieteellisiin selitysmalleihin kiinnittyvät tavat tehdä sosiaalisia, vuorovaikutuksessa tapahtuvia ilmiöitä ymmärrettäväksi on yleisesti hyväksytty kodin ja koulun arjen käytänteisiin. Väitöskirjatutkimuksessa, jonka tematiikkaan tämä lectio praecursoria johdattelee, tutkittiin 18 diagnosoidun lapsen äidin ja 13 diagnosoidun nuoren aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön (adhd) diagnoosille antamia merkityksiä. Tämä tutkimus on vetoomus niiden lasten puolesta, jotka tulevat piilotetuiksi stereotypioiden ja leimojen taakse – jotka lopulta itse piiloutuvat niiden taakse – sekä vetoomus sellaisten vuorovaikutuskäytänteiden puolesta, jotka ottavat lasten tunteet ja tarpeet huomioon ja siten tukevat heidän kasvuaan ja kehitystään. Lapsen kohtaamiseen ei tarvita diagnooseja eikä muita identiteettileimoja.
...
Publisher
Niilo Mäki InstituuttiISSN Search the Publication Forum
2342-9046Keywords
Original source
https://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/mika-on-adhd-diagnosoitujen-lasten-ja-heidan-aitiensa-diagnoosille-antamat-merkitykset/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26992559
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Isyys lasten silmin
Hakkarainen, Raino (2021)Tutkimuksessani tarkastelun kohteena olivat esiopetusikäisten lasten näkemykset omista isistään ja isyydestä. Tavoitteenani oli selvittää yksittäisten lasten käsityksiä heidän omista isistään sekä isien ja lasten yhdessäolon ... -
Child perceived motor competence as a moderator between physical activity parenting and child objectively measured physical activity
Laukkanen, Arto; Niemistö, Donna; Aunola, Kaisa; Barnett, Lisa M.; Sääkslahti, Arja (Elsevier BV, 2023)This longitudinal study aimed to examine how physical activity parenting (PAP) directly predicted objectively measured children’s moderate-to-vigorous physical activity (MVPA) and sedentariness over a three-year transitional ... -
Latent profiles of dyadic parent–child interaction and associations with triadic family interaction in early childhood
Lindstedt, Johanna; Ahlqvist‐Björkroth, Sari; Junttila, Niina; Korja, Riikka (Wiley-Blackwell, 2024)Objective This longitudinal study examined latent profiles of parent–child interaction and their associations with triadic family interaction. Background A child's development is significantly influenced by early ... -
Vanhempien työ, työn siirräntä kotiin ja lasten hyvinvointi : kohtaamisia tuulikaapissa
Vasikkaniemi, Tuija (University of Jyväskylä, 2013)