Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHonkasilta, Juho
dc.date.accessioned2021-10-26T08:12:26Z
dc.date.available2021-10-26T08:12:26Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationHonkasilta, J. (2017). Mikä on ADHD? : diagnosoitujen lasten ja heidän äitiensä diagnoosille antamat merkitykset. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin</i>, <i>27</i>(1), 4-9. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/mika-on-adhd-diagnosoitujen-lasten-ja-heidan-aitiensa-diagnoosille-antamat-merkitykset/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/mika-on-adhd-diagnosoitujen-lasten-ja-heidan-aitiensa-diagnoosille-antamat-merkitykset/</a>
dc.identifier.otherCONVID_26992559
dc.identifier.otherTUTKAID_73720
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78327
dc.description.abstractJokainen meistä muodostanee mielessään jonkinlaisia merkityksiä ja mielleyhtymiä kuullessaan kirjainyhdistelmän adhd ja rientänee jakamaan tekemiään arjen diagnooseja tuttavistaan (”sillä ja sillä varmaan on se adhd, koska…”) tai, leikkimielisesti kenties, itsestään (”mulla on varmaan se adhd, koska…”). Diagnostisiin ja lääketieteellisiin selitysmalleihin kiinnittyvät tavat tehdä sosiaalisia, vuorovaikutuksessa tapahtuvia ilmiöitä ymmärrettäväksi on yleisesti hyväksytty kodin ja koulun arjen käytänteisiin. Väitöskirjatutkimuksessa, jonka tematiikkaan tämä lectio praecursoria johdattelee, tutkittiin 18 diagnosoidun lapsen äidin ja 13 diagnosoidun nuoren aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön (adhd) diagnoosille antamia merkityksiä. Tämä tutkimus on vetoomus niiden lasten puolesta, jotka tulevat piilotetuiksi stereotypioiden ja leimojen taakse – jotka lopulta itse piiloutuvat niiden taakse – sekä vetoomus sellaisten vuorovaikutuskäytänteiden puolesta, jotka ottavat lasten tunteet ja tarpeet huomioon ja siten tukevat heidän kasvuaan ja kehitystään. Lapsen kohtaamiseen ei tarvita diagnooseja eikä muita identiteettileimoja.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/mika-on-adhd-diagnosoitujen-lasten-ja-heidan-aitiensa-diagnoosille-antamat-merkitykset/
dc.rightsIn Copyright
dc.titleMikä on ADHD? : diagnosoitujen lasten ja heidän äitiensä diagnoosille antamat merkitykset
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110265357
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange4-9
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume27
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Niilo Mäki Instituutti, 2017
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoADHD
dc.subject.ysoäidit
dc.subject.ysodiagnoosi
dc.subject.ysoleimautuminen (sosiologia)
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysovanhempi-lapsisuhde
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4541
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12279
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14134
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17320
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4354
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9743
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2260
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright