Isyys lasten silmin
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessani tarkastelun kohteena olivat esiopetusikäisten lasten näkemykset omista isistään ja isyydestä. Tavoitteenani oli selvittää yksittäisten lasten käsityksiä heidän omista isistään sekä isien ja lasten yhdessäolon sisältöjä. Näiden lisäksi tutkin lasten käsityksiä hyvästä isyydestä ja yleisesti isille kuuluvista tehtävistä. Isyyden tutkiminen lasten näkökulmasta on olennaista, sillä isien vaikutukset lasten elämään voivat olla merkityksellisiä ja pitkäkestoisia. Lapsinäkökulmainen isyystutkimus on Suomessa vielä vähäistä, minkä vuoksi tutkimustiedon lisääminen aiheesta on tärkeää.
Toteuttamani tutkimus on laadullinen ja hyödynsin piirteitä fenomenografisesta tutkimusotteesta. Aineisto koostuu syksyn 2019 aikana toteutetuista lasten teemahaastatteluista. Haastatteluihin osallistui yhteensä 12 esiopetusikäistä lasta. Aineiston analyysissä sovelsin fenomenografisen analyysin periaatteita.
Tutkimukseen osallistuneet lapset avasivat käsityksiä omista isistään kuvailemalla isien luonteenpiirteitä, ulkonäköä, mielenkiinnonkohteita, tapaa näyttää tunteita sekä harrastuksia ja työtä. Tulokset osoittavat, että lasten ja isien yhdessäolo koostuu laajasti erilaisista sisällöistä: leikistä ja ulkoilusta, päivittäisistä askareista, hoivasta sekä vapaa-ajan aktiviteeteista. Isille kuuluviksi tehtäviksi lapset nimesivät kodinhoidon, lapsista huolehtimisen, ajanviettämisen perheen kanssa, työn tekemisen sekä arkisen toiminnan, joka sisältää esimerkiksi isän oman ajan. Hyvän isän kriteereitä olivat ajan viettäminen lasten kanssa, rajojen asettaminen ja velvollisuuksien hoitaminen. Hyvältä isältä edellytettiin tietynlaisia piirteitä, kuten kiltteyttä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25585]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sananlaskut kasvatuspuheessa - perinnettä, kasvatusta, indoktrinaatiota?
Granbom-Herranen, Liisa (Jyväskylän yliopisto, 2008)Vanhemmilta ja isovanhemmilta omaksutut sananlaskut muistuvat mieleen aikuisenakin. Sananlaskuja tulkitaan ja käytetään sen mukaan, miten sananlasku on lapsuudessa ymmärretty. Kyse onkin useimmiten siitä, miten itse kukin ... -
"Isässäni parasta on se, kun hän tekee hyvää ruokaa ja ostaa joskus uusia leluja minulle." : isä ja materia lasten kertomuksissa
Terävä, Johanna; Mustola, Marleena; Böök, Marja Leena (Jyväskylän yliopisto, 2018)Isä on lapselle tärkeä. Hänen kanssaan potkitaan palloa, herkutellaan kahdestaan tai askarrellaan hamahelmillä. Lapsi näkee isänsä yhä useammin myös keittiössä tekemässä ruokaa. Tällaisia asioita lapset kertoivat isästään, ... -
Lapsuuden kriisi ja taantuva leikkikulttuuri? : arvio Marjatta Kallialan teoksesta Enkeliprinsessa ja itsari liukumäessä.
Lallukka, Kirsi (Sosiaalipoliittinen yhdistys, 2000) -
Vanhemmuustyylien yhteys esiopetusikäisten lasten ongelmakäyttäytymiseen
Salmenkangas, Heidi; Vasalampi, Riitta (2007) -
Millainen on hyvä äiti tai isä? : viides- ja kuudesluokkalaisten lasten vanhemmuuskäsitykset
Valkonen, Leena (Jyväskylän yliopisto, 2006)Lasten mielestä hyvään vanhemmuuteen kuuluu viisi osa-aluetta. Hyvä vanhempi pitää lasta tärkeänä, pitää lapsesta huolen, on kiva, rajoittaa ja kasvattaa sekä ”elää ihmisiksi”, toteaa viides- ja kuudesluokkalaisten lasten ...