Mikä on ADHD? : diagnosoitujen lasten ja heidän äitiensä diagnoosille antamat merkitykset
Honkasilta, J. (2017). Mikä on ADHD? : diagnosoitujen lasten ja heidän äitiensä diagnoosille antamat merkitykset. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin, 27(1), 4-9. https://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/mika-on-adhd-diagnosoitujen-lasten-ja-heidan-aitiensa-diagnoosille-antamat-merkitykset/
Authors
Date
2017Copyright
© Niilo Mäki Instituutti, 2017
Jokainen meistä muodostanee mielessään jonkinlaisia merkityksiä ja mielleyhtymiä kuullessaan kirjainyhdistelmän adhd ja rientänee jakamaan tekemiään arjen diagnooseja tuttavistaan (”sillä ja sillä varmaan on se adhd, koska…”) tai, leikkimielisesti kenties, itsestään (”mulla on varmaan se adhd, koska…”). Diagnostisiin ja lääketieteellisiin selitysmalleihin kiinnittyvät tavat tehdä sosiaalisia, vuorovaikutuksessa tapahtuvia ilmiöitä ymmärrettäväksi on yleisesti hyväksytty kodin ja koulun arjen käytänteisiin. Väitöskirjatutkimuksessa, jonka tematiikkaan tämä lectio praecursoria johdattelee, tutkittiin 18 diagnosoidun lapsen äidin ja 13 diagnosoidun nuoren aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön (adhd) diagnoosille antamia merkityksiä. Tämä tutkimus on vetoomus niiden lasten puolesta, jotka tulevat piilotetuiksi stereotypioiden ja leimojen taakse – jotka lopulta itse piiloutuvat niiden taakse – sekä vetoomus sellaisten vuorovaikutuskäytänteiden puolesta, jotka ottavat lasten tunteet ja tarpeet huomioon ja siten tukevat heidän kasvuaan ja kehitystään. Lapsen kohtaamiseen ei tarvita diagnooseja eikä muita identiteettileimoja.
...


Publisher
Niilo Mäki InstituuttiISSN Search the Publication Forum
2342-9046Keywords
Original source
https://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/mika-on-adhd-diagnosoitujen-lasten-ja-heidan-aitiensa-diagnoosille-antamat-merkitykset/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26992559
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Isyys lasten silmin
Hakkarainen, Raino (2021)Tutkimuksessani tarkastelun kohteena olivat esiopetusikäisten lasten näkemykset omista isistään ja isyydestä. Tavoitteenani oli selvittää yksittäisten lasten käsityksiä heidän omista isistään sekä isien ja lasten yhdessäolon ... -
Parental homework-help profiles throughout grades 6 – 9 : Relations to motivation and mathematics skills
Kikas, Eve; Mädamürk, Kaja; Silinskas, Gintautas (Frontiers Media SA, 2022)This study aimed to examine how parental profiles during homework help (supportive versus controlling) for children in Grades 6 and 9 change over time and relate to children’s motivation and math skills. Participants ... -
Development and validation of the Brief Parental Burnout Scale (BPBS)
Aunola, Kaisa; Sorkkila, Matilda; Tolvanen, Asko; Tassoul, Alexandra; Mikolajczak, Moïra; Roskam, Isabelle (American Psychological Association (APA), 2021)Since parental burnout can have detrimental consequences for parents, couples, and children, easy-to-use, reliable, and valid practical tools for the early detection of parental burnout are required. We developed and ... -
Supportive Parenting Buffers the Effects of Low Peer Acceptance on Children’s Internalizing Problem Behaviors
Zarra-Nezhad, Maryam; Moazami-Goodarzi, Ali; Aunola, Kaisa; Nurmi, Jari-Erik; Kiuru, Noona; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Springer, 2019)Background Children who are not accepted in their peer group are at risk of developing internalizing problem behaviors. It is possible, however, that supportive parenting can provide a buffer against the detrimental ... -
Burned-out Fathers and Untold Stories : Mixed Methods Investigation of the Demands and Resources of Finnish Fathers
Sorkkila, Matilda; Aunola, Kaisa (SAGE Publications, 2022)Although parental burnout has been acknowledged as a unique psychological condition that can have serious consequences to families, most research so far has been conducted with mothers. The present study investigated how ...