Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten sosiaalinen asema lähikoulussa luokilla 1-4
Hirvonen, T., Sume, H., & Leskinen, M. (2015). Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten sosiaalinen asema lähikoulussa luokilla 1-4. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti, 25(2), 30-46. https://bulletin.nmi.fi/2017/05/08/sisakorvaistutetta-kayttavien-lasten-sosiaalinen-asema-lahikoulussa-luokilla-1-4-2/
Published in
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehtiDate
2015Copyright
© 2015 Niilo Mäki Säätiö
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sisäkorvaistutetta käyttävien oppilaiden (jatkossa SI-oppilaiden) sosiaalista asemaa lähikouluissa luokilla 1–4. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, oliko SI-oppilaille muodostunut ystävyyssuhteita ja vastavuoroisen torjunnan suhteita muiden luokkalaisten kanssa ja olivatko he osana kaveriryhmiä. Lisäksi tutkittiin, muuttuiko heidän sosiaalinen asemansa luokilla 1–4. Tutkimuksen kohteena oli kuusi lähikoulun luokkaa, joissa opiskeli SI-oppilas. Tutkimus tehtiin sosiometrisellä menetelmällä, jossa luokkien oppilaat valitsivat kolme mieluisinta ja kolme vähiten mieluista leikkitoveria. Tulokset analysoitiin muodostamalla nimeämisten perusteella sosiogrammeja. Lisäksi SI-oppilaille laskettiin standardoidut z-pistemäärät neljään kategoriaan: suosio, epäsuosio, sosiaalinen suosio ja sosiaalinen näkyvyys. Tutkimuksessa ilmeni, että lähes puolet (45,8 %) kaikista SI-oppilaiden sosiaalisen aseman statuksista oli torjutun statuksia. SI-oppilaiden sosiaalinen asema vaihteli eri vuosiluokilla, ja erityisesti kolmannella luokalla se usein heikkeni. Kuitenkin yli puolet SI-oppilaista kuului johonkin kaveriryhmään vähintään yhdellä vuosiluokalla ja lähes kaikilla heistä oli ystävyyssuhteita. Tutkimustulosten mukaan SI-oppilaat olivat lähikoulussaan heikommassa sosiaalisessa asemassa kuin heidän kuulevat vertaisensa. Sosiaaliseen asemaan vaikuttavat kuitenkin useat asiat, esimerkiksi persoonallisuus, ja niitä olisi kiinnostavaa selvittää jatkotutkimuksena.
...


Publisher
Niilo Mäki SäätiöISSN Search the Publication Forum
2342-9046Keywords
Original source
https://bulletin.nmi.fi/2017/05/08/sisakorvaistutetta-kayttavien-lasten-sosiaalinen-asema-lahikoulussa-luokilla-1-4-2/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24729573
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten nopean nimeämisen ja lukemisen taidot 1. ja 2. luokalla
Simonen, Suvi-Tuulia (2017)Suvi Simonen. Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten nopean nimeämisen ja lukemisen taidot 1. ja 2. luokalla. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2017. 57 sivua, 2 liitettä. ... -
Perheen pyörteinen arki : sisäkorvaistutetta käyttävän lapsen matka kouluun
Sume, Helena (Jyväskylän yliopisto, 2008)Helena Sume tutki sisäkorvaistutetta (SI) käyttävien lasten vanhempien näkökulmasta prosessia, joka käynnistyi lapsen kuurouden toteamisesta ja päättyi kouluratkaisuun.- Varhaislapsuuden aikana perheen elämässä oli kolme ... -
”Kyllä kuuleva kuuro on mun mielestä ihan hyvä.” : sisäkorvaistutetta käyttävän nuoren identiteetti ja elämänlaatu
Vassinen, Mari (2023)Sisäkorvaistute on kirurgisesti asennettava kuulonapuväline, jonka avulla syntymäkuuro lapsi voi kuulla ja omaksua puhutun kielen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mistä asioista sisäkorvaistutetta käyttävät nuoret ... -
Sisäkorvaistutetta käyttävän lapsen kuntoutuksen tukeminen päiväkodissa
Kosonen, Marja (2006) -
Sisäkorvaistutetta käyttävä lapsi ja musiikki
Reinikainen, Iina (2008)