Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSiippainen, Anna
dc.contributor.authorLehmonen, Soile
dc.contributor.authorViitanen, Maarit
dc.date.accessioned2021-10-15T09:01:21Z
dc.date.available2021-10-15T09:01:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78226
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen vuorohoidossa suunnitellaan ja toteutetaan pedagogista toimintaa. Pedagogiikalla tarkoitetaan tavoitteellista ja suunnitelmallista toimintaa lasten vahvuudet sekä mielenkiinnon kohteet huomioiden. Kiinnostuksen kohteena oli pedagogisen toiminnan suunnittelu ja toteutus sekä vuorohoidon pedagogiikkaan liittyvät erityispiirteet. Lisäksi tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita varhaiskasvatuksen opettajien työajoista sekä siitä, miten vuorohoidon pedagogiikkaa voitaisiin henkilöstön näkökulmasta kehittää toimivammaksi. Tutkimuksen toteuttamistapa oli laadullinen. Aineisto kerättiin kertaluontoisena Webropol-kyselynä viidestä vuorohoitoyksiköstä eri puolilta Suomea. Kyselyyn vastasi 15 vuorohoidon työntekijää. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajat työskentelivät pääosin arkisin kahdessa vuorossa ja lastenhoitajat tekivät kolmivuorotyötä. Toiminnan suunnittelusta ja toteutuksesta vastasivat varhaiskasvatuksen opettajat paikalla ollessaan ja lastenhoitajilla oli vastuu sunnuntaisin ja juhlapyhinä. Vuorohoidon erityispiirteinä oli nähtävissä ryhmien yhdistäminen, kodinomaisuus, lasten mielenkiinnonkohteista lähtevä ja osallisuutta lisäävä toiminta, “arjen askareet”, kuten ruokailujen valmistelut ja siivoukset. Tutkimuksessa havaittiin suunnitellun ja spontaanin toiminnan dikotomisuus. Vuorohoidon kehittämisessä korostuivat sekä rakenne- että prosessitekijät. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että henkilöstön suunnittelema toiminta ja lasten osallisuus kulkevat vuorohoidon arjessa käsi kädessä.fi
dc.format.extent47
dc.language.isofi
dc.subject.othererityispiirteet
dc.titleSuunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110155258
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysokehittäminen
dc.subject.ysovuorohoito
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysopäivähoito
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysolastenhoitajat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot