University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vuorohoitopedagogiikkaa tutkimassa : vuorohoidon pedagoginen konteksti lapsen turvallisuuden tunteen näkökulmasta

Thumbnail
View/Open
853.5Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Järvelä, Kaisa
Date
2016
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education

 
Työn epäsäännöllistyminen sekä yhteiskunnan muuttuminen 24/7 taloudeksi vaikuttaa myös lapsiin sekä lastenhoitojärjestelyihin. Vuorohoidon yleistyminen sekä sen erityislaatuisuudelle havahtuminen ovat tuoneet tarpeen myös vuorohoidon tutkimukselle. Tämän vuoksi tietoa kentältä vuorohoidon tilasta sekä vuorohoidon pedagogisen toiminnan haasteista ja mahdollisuuksista tarvitaan, jotta varhaiskasvatusta ja vuorohoitoa voidaan kehittää edelleen yhteiskunnan muutoksen mukana. Tässä tutkimuksessa selvitettiin vuorohoidon pedagogista toimintaa kasvattajien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin millaisia haasteita ja toisaalta mahdollisuuksia vuorohoito asettaa pedagogiselle toiminnalle ja miten kasvattajat vastaavat pedagogisella toiminnalla näihin haasteisiin. Tutkimus on laadullinen ja aineistona käytettiin kuuden vuorohoidossa toimivan kasvattajan haastatteluita. Haastatelluista 3 oli lastentarhanopettajia ja 3 lastenhoitajia. Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa Lasten sosioemotionaalinen hyvinvointi ja perheen arki 24/7 -taloudessa (Perheet 24/7) -tutkimushanketta. Tutkimuksen mukaan vaihtuva vuorohoitoympäristö on pedagogisesti haastava toiminta-alue. Vaihtuvuuden luomiin haasteisiin kasvattajat pyrkivät vastaamaan luomalla turvalliset puitteet ja arjen rutiinit sekä antoivat erityistä tukea lasten sosiaalisten suhteiden rakentumiselle. Vuorohoidossa lasten epäsäännölliset hoitoaikataulut vaikuttivat monella tapaa lasten vireystiloihin ja tunteisiin. Kasvattajat korostivatkin emotionaalisesti sensitiivisen kasvattajan merkitystä sekä lasten yksilöllisyyden huomioimista vuorohoidon arjessa. Vuorohoidon pedagoginen toiminta painottuu lasten turvallisuuden tunteen tukemiseen erilaisin keinoin. Vuorohoidossa pedagoginen toiminta onkin jatkuvaa tasapainottelua haasteiden ja vaihtuvuuden kanssa. Kasvattajat pyrkivät toimimaan vuorohoidon pedagogisia mahdollisuuksia hyödyntäen sekä toteuttavat joustavaa ja jokaisessa hetkessä muovautuvaa pedagogiikkaa. ...
Alternative title
Vuorohoidon pedagoginen konteksti lapsen turvallisuuden tunteen näkökulmasta
Keywords
vuorohoito pedagogiikka varhaiskasvatus sosioemotionaalinen hyvinvointi lapset hyvinvointi turvallisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602221646

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21531]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre