Vuorohoitopedagogiikkaa tutkimassa : vuorohoidon pedagoginen konteksti lapsen turvallisuuden tunteen näkökulmasta
Työn epäsäännöllistyminen sekä yhteiskunnan muuttuminen 24/7 taloudeksi vaikuttaa myös lapsiin sekä lastenhoitojärjestelyihin. Vuorohoidon yleistyminen sekä sen erityislaatuisuudelle havahtuminen ovat tuoneet tarpeen myös vuorohoidon tutkimukselle. Tämän vuoksi tietoa kentältä vuorohoidon tilasta sekä vuorohoidon pedagogisen toiminnan haasteista ja mahdollisuuksista tarvitaan, jotta varhaiskasvatusta ja vuorohoitoa voidaan kehittää edelleen yhteiskunnan muutoksen mukana.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin vuorohoidon pedagogista toimintaa kasvattajien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin millaisia haasteita ja toisaalta mahdollisuuksia vuorohoito asettaa pedagogiselle toiminnalle ja miten kasvattajat vastaavat pedagogisella toiminnalla näihin haasteisiin. Tutkimus on laadullinen ja aineistona käytettiin kuuden vuorohoidossa toimivan kasvattajan haastatteluita. Haastatelluista 3 oli lastentarhanopettajia ja 3 lastenhoitajia. Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa Lasten sosioemotionaalinen hyvinvointi ja perheen arki 24/7 -taloudessa (Perheet 24/7) -tutkimushanketta.
Tutkimuksen mukaan vaihtuva vuorohoitoympäristö on pedagogisesti haastava toiminta-alue. Vaihtuvuuden luomiin haasteisiin kasvattajat pyrkivät vastaamaan luomalla turvalliset puitteet ja arjen rutiinit sekä antoivat erityistä tukea lasten sosiaalisten suhteiden rakentumiselle. Vuorohoidossa lasten epäsäännölliset hoitoaikataulut vaikuttivat monella tapaa lasten vireystiloihin ja tunteisiin. Kasvattajat korostivatkin emotionaalisesti sensitiivisen kasvattajan merkitystä sekä lasten yksilöllisyyden huomioimista vuorohoidon arjessa.
Vuorohoidon pedagoginen toiminta painottuu lasten turvallisuuden tunteen tukemiseen erilaisin keinoin. Vuorohoidossa pedagoginen toiminta onkin jatkuvaa tasapainottelua haasteiden ja vaihtuvuuden kanssa. Kasvattajat pyrkivät toimimaan vuorohoidon pedagogisia mahdollisuuksia hyödyntäen sekä toteuttavat joustavaa ja jokaisessa hetkessä muovautuvaa pedagogiikkaa.
...
Muu nimeke
Vuorohoidon pedagoginen konteksti lapsen turvallisuuden tunteen näkökulmastaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lasten tarinoita vuorohoitokontekstissa : tulkintoja turvallisuuden ja turvattomuuden kokemuksista
Lehtomäki, Marjaana (2013)Lehtomäki, M. 2013. LASTEN TARINOITA VUOROHOITOKONTEKSTISSA. TULKINTOJA TURVALLISUUDEN JA TURVATTOMUUDEN KOKEMUKSISTA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 93 sivua ... -
Suunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta
Lehmonen, Soile; Viitanen, Maarit (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen vuorohoidossa suunnitellaan ja toteutetaan pedagogista toimintaa. Pedagogiikalla tarkoitetaan tavoitteellista ja suunnitelmallista toimintaa lasten ... -
Pienen lapsen hyvinvointi vuorohoidossa
Loimuneva, Minna (2015)24 tuntia avoinna olevassa yhteiskunnassa yhä useammat vanhemmat tekevät vuorotyötä. Näiden vanhempien lapsille varhaiskasvatuksen tehtävänä on tarjota vuorohoitoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia ... -
Lapsen kasvun ja oppimisen tuki sekä tuen tarpeen toteutumisen arvioiminen vuorohoidon kontekstissa
Pudas, Outi (2018)TIIVISTELMÄ Pudas, Outi. 2018. Lapsen kasvun ja oppimisen tuki sekä tuen tarpeen toteutumisen arvioiminen vuorohoidon kontekstissa. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.