Vuorohoidon työntekijöiden työhyvinvointi 24/7 -yhteiskunnassa
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella työhyvinvointia, siihen vai- kuttavia työn piirteitä, sekä säännöllistä päivätyötä ja epätyypillistä työaikaa tekevien työntekijöiden työhyvinvoinnin eroja vuorohoidossa. Tutkimuksen päämääränä on lisätä tietoutta vuorohoidon työntekijöiden työhyvinvoinnista, sekä epätyypillisten työaikojen työhyvinvoinnille asettamista haasteista näiden kehittämiseksi ja parantamiseksi.
Tutkimus on määrällinen, ja se toteutettiin keväällä 2016 yhteistyössä OHOI, osaamista vuorohoitoon –hankkeen kanssa. Tutkimusaineisto kerättiin Keski-Suomen vuorohoitoyksiköistä verkkokyselylomakkeella, ja analysoitiin SPSS –analyysiohjelmalla.
Tulosten mukaan vuorohoidon työntekijöiden työhyvinvointi on keski- määrin erittäin korkeaa. Säännöllistä päivätyötä ja epätyypillistä työaikaa teke- vät vuorohoidon työntekijät eivät eronneet merkittävästi toisistaan työhyvin- voinnin tasoissa, mutta epätyypillistä työaikaa tekevät kokivat enemmän haas- teita työn suunnitteluun vaikuttamisessa, tuen saamisessa esimieheltä, sekä työn ja perheen yhdistämisessä.
Tulosten perusteella voidaan todeta kutsumusammatissa olemisen, sekä hyvän työyhteisön ja kollektiivisen työn lisäävän työhyvinvointia. Työhön liit- tyvistä tekijöistä erityisesti esimiestyön kehittämisellä ja häneltä saatavissa ole- van tuen turvaamisella epätyypillistä työaikaa tekeville, on tärkeää merkitys työhyvinvoinnin lisäämiseksi. Myös ammatillinen osaaminen ja vaikutusmah- dollisuudet ovat avainasemassa työn imua ja työuupumusta tarkasteltaessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta
Lehmonen, Soile; Viitanen, Maarit (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen vuorohoidossa suunnitellaan ja toteutetaan pedagogista toimintaa. Pedagogiikalla tarkoitetaan tavoitteellista ja suunnitelmallista toimintaa lasten ... -
Pienten lasten päivittäiset rytmit ja hoivan ketjut 24/7-taloudessa
Laitinen, Niina (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia pienten lasten päivittäisiä rytmejä kodin, päiväaikaan tapahtuvan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon sekä vuoro-hoidon konteksteissa. Työntekijöiden työajat ovat 24/7-talouden myötä ... -
Korkeasti koulutettujen työntekijöiden kokemukset etätyöstä sekä niiden yhteys työhyvinvointiin
Liinamaa, Sanni; Viuha, Oona (2024)Tutkimuksemme tavoitteena oli tunnistaa korkeasti koulutetuista työntekijöistä erilaisia etätyön tekemisen profiileja huomioiden etätyön määrä ennen koronapandemiaa ja sen aikana sekä etätyön määrään liittyvät toiveet ... -
Pienten lasten osallisuus vuorohoidon iltojen vuorovaikutustilanteissa
Salonen, Eija; Sevón, Eija; Laakso, Marja-Leena (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka pienten lasten osallisuus toteutuu vuorohoidon iltojen vuorovaikutustilanteissa ja millaisia haasteita tähän liittyy. Aineisto kerättiin havainnoimalla 20–36 kk ikäisten lasten iltoja ... -
Kurahousukapina : lapset vuorohoidon arkea muokkaamassa
Siippainen, Anna (Jyväskylän yliopisto, 2019)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.