Show simple item record

dc.contributor.authorLehesvuori, Sami
dc.contributor.authorHähkiöniemi, Markus
dc.contributor.authorKetonen, Laura
dc.contributor.authorPöysä, Sanni
dc.contributor.authorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.date.accessioned2021-10-12T11:01:43Z
dc.date.available2021-10-12T11:01:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationLehesvuori, S., Hähkiöniemi, M., Ketonen, L., Pöysä, S., & Lerkkanen, M.-K. (2021). Oppilaslähtöisyyden ja dialogisuuden ilmeneminen matematiikan opetuskeskusteluissa. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>31</i>(2), 61-80. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/luokkahuonevuorovaikutus-matematiikan-aineenopettajaopiskelijoiden-tunneilla-oppilaslahtoisyys-ja-dialogisuus/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/luokkahuonevuorovaikutus-matematiikan-aineenopettajaopiskelijoiden-tunneilla-oppilaslahtoisyys-ja-dialogisuus/</a>
dc.identifier.otherCONVID_101154164
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78191
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten oppilaslähtöisyys ja dialogisuus ilmenevät matematiikassa ja miten ne kytkeytyvät toisiinsa erityisesti oppilaiden näkökulmien, ajatusten ja kokemusten huomioimisen kautta. Tutkimuksen aineistoksi valittiin matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden pitämiä oppitunteja, joissa havaittiin keskimääräisesti enemmän oppilaslähtöisyyden ja dialogisuuden ilmenemismuotoja. Keskustelunanalyysin keinoin osoitettiin, että oppilaslähtöisyyttä ja dialogisuutta voidaan edistää niin matematiikkaa kuin muitakin aiheita käsittelevissä opetuskeskusteluissa. Esimerkkien avulla pohditaan, miten vallitseva auktoritatiivinen ja oppiainekeskeinen opetusvuorovaikutus on haastettavissa jo opettajaopiskelijoiden opetusharjoittelun aikana.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/luokkahuonevuorovaikutus-matematiikan-aineenopettajaopiskelijoiden-tunneilla-oppilaslahtoisyys-ja-dialogisuus/
dc.rightsIn Copyright
dc.titleOppilaslähtöisyyden ja dialogisuuden ilmeneminen matematiikan opetuskeskusteluissa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110125224
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosAvoin yliopistofi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpen Universityen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange61-80
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume31
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2021
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumberOKM/79/592/2018
dc.subject.ysodialogisuus
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoluokkatyöskentely
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysooppilaslähtöisyys
dc.subject.ysoopetuskeskustelu
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10824
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p568
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3160
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p39191
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17666
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderOpetus- ja kulttuuriministeriöfi
dc.relation.funderMinistry of Education and Cultureen
jyx.fundingprogramMuutfi
jyx.fundingprogramOthersen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright