Oppilaslähtöisyyden ja dialogisuuden ilmeneminen matematiikan opetuskeskusteluissa
Lehesvuori, S., Hähkiöniemi, M., Ketonen, L., Pöysä, S., & Lerkkanen, M.-K. (2021). Oppilaslähtöisyyden ja dialogisuuden ilmeneminen matematiikan opetuskeskusteluissa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 31(2), 61-80. https://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/luokkahuonevuorovaikutus-matematiikan-aineenopettajaopiskelijoiden-tunneilla-oppilaslahtoisyys-ja-dialogisuus/
Julkaistu sarjassa
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletinTekijät
Päivämäärä
2021Oppiaine
Matematiikka ja luonnontieteetKasvatuspsykologiaMatematiikka ja luonnontieteetKasvatuspsykologiaTekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2021
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten oppilaslähtöisyys ja dialogisuus ilmenevät matematiikassa ja miten ne kytkeytyvät toisiinsa erityisesti oppilaiden näkökulmien, ajatusten ja kokemusten huomioimisen kautta. Tutkimuksen aineistoksi valittiin matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden pitämiä oppitunteja, joissa havaittiin keskimääräisesti enemmän oppilaslähtöisyyden ja dialogisuuden ilmenemismuotoja. Keskustelunanalyysin keinoin osoitettiin, että oppilaslähtöisyyttä ja dialogisuutta voidaan edistää niin matematiikkaa kuin muitakin aiheita käsittelevissä opetuskeskusteluissa. Esimerkkien avulla pohditaan, miten vallitseva auktoritatiivinen ja oppiainekeskeinen opetusvuorovaikutus on haastettavissa jo opettajaopiskelijoiden opetusharjoittelun aikana.
Julkaisija
Niilo Mäki InstituuttiISSN Hae Julkaisufoorumista
2342-9046Asiasanat
Alkuperäislähde
https://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/luokkahuonevuorovaikutus-matematiikan-aineenopettajaopiskelijoiden-tunneilla-oppilaslahtoisyys-ja-dialogisuus/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/101154164
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Opetus- ja kulttuuriministeriöRahoitusohjelmat(t)
MuutLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajajohtoisten ja oppilaslähtöisten opettajien dialogia mahdollistava opetuskeskustelu 1. luokan matematiikan oppitunneilla
Inkilä, Tiia; Kotiranta, Juulia (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista dialogia mahdollistavaa opetuskeskustelua ilmeni oppilaslähtöisten ja opettajajohtoisten opettajien 1. luokan matematiikan oppitunneilla. Lisäksi tarkastelimme, ... -
Reflections on dialogicity : Challenges and suggestions by mathematics student teachers
Lehesvuori, Sami; Hähkiöniemi, Markus; Ketonen, Laura; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Pöysä, Sanni; Pakarinen, Eija (Elsevier Ltd., 2021)Research related to dialogic teaching has been gaining ground in recent decades. On a theoretical level, researchers have described how sociocultural approaches are linked to dialogic teaching. In addition, empirical studies ... -
Educational dialogue in the classroom : scaffolding, knowledge building and associations with academic performance
Muhonen, Heli (University of Jyväskylä, 2018)The present thesis focuses on patterns of educational dialogue, their quality with respect to forms of teacher scaffolding and shared knowledge building, and the association between the quality of educational dialogue ... -
Exploring coherence and authorship in pedagogical link-making in science
Lehesvuori, Sami; Ametller, Jaume (Routledge, 2021)Despite rapid changes in education, science classrooms will remain central forums where fragmented pieces of information are brought together to construct coherent knowledge as concepts and explanatory scientific storylines. ... -
Argumentation in the Context of High School Mathematics : Examining Dialogic Aspects of Argumentation
Hähkiöniemi, Markus (Springer, 2022)In this chapter, I examine argumentation from the perspective of dialogic argumentation that highlights students’ engagement with each other’s ideas in the process of making mathematical claims and providing evidence to ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.