Oppilaslähtöisyyden ja dialogisuuden ilmeneminen matematiikan opetuskeskusteluissa
Lehesvuori, S., Hähkiöniemi, M., Ketonen, L., Pöysä, S., & Lerkkanen, M.-K. (2021). Oppilaslähtöisyyden ja dialogisuuden ilmeneminen matematiikan opetuskeskusteluissa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 31(2), 61-80. https://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/luokkahuonevuorovaikutus-matematiikan-aineenopettajaopiskelijoiden-tunneilla-oppilaslahtoisyys-ja-dialogisuus/
Authors
Date
2021Discipline
Matematiikka ja luonnontieteetKasvatuspsykologiaMatematiikka ja luonnontieteetKasvatuspsykologiaCopyright
© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2021
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten oppilaslähtöisyys ja dialogisuus ilmenevät matematiikassa ja miten ne kytkeytyvät toisiinsa erityisesti oppilaiden näkökulmien, ajatusten ja kokemusten huomioimisen kautta. Tutkimuksen aineistoksi valittiin matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden pitämiä oppitunteja, joissa havaittiin keskimääräisesti enemmän oppilaslähtöisyyden ja dialogisuuden ilmenemismuotoja. Keskustelunanalyysin keinoin osoitettiin, että oppilaslähtöisyyttä ja dialogisuutta voidaan edistää niin matematiikkaa kuin muitakin aiheita käsittelevissä opetuskeskusteluissa. Esimerkkien avulla pohditaan, miten vallitseva auktoritatiivinen ja oppiainekeskeinen opetusvuorovaikutus on haastettavissa jo opettajaopiskelijoiden opetusharjoittelun aikana.
Publisher
Niilo Mäki InstituuttiISSN Search the Publication Forum
2342-9046Keywords
Original source
https://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/luokkahuonevuorovaikutus-matematiikan-aineenopettajaopiskelijoiden-tunneilla-oppilaslahtoisyys-ja-dialogisuus/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/101154164
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Ministry of Education and CultureFunding program(s)
OthersLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajajohtoisten ja oppilaslähtöisten opettajien dialogia mahdollistava opetuskeskustelu 1. luokan matematiikan oppitunneilla
Inkilä, Tiia; Kotiranta, Juulia (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista dialogia mahdollistavaa opetuskeskustelua ilmeni oppilaslähtöisten ja opettajajohtoisten opettajien 1. luokan matematiikan oppitunneilla. Lisäksi tarkastelimme, ... -
Reflections on dialogicity : Challenges and suggestions by mathematics student teachers
Lehesvuori, Sami; Hähkiöniemi, Markus; Ketonen, Laura; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Pöysä, Sanni; Pakarinen, Eija (Elsevier Ltd., 2021)Research related to dialogic teaching has been gaining ground in recent decades. On a theoretical level, researchers have described how sociocultural approaches are linked to dialogic teaching. In addition, empirical studies ... -
Educational dialogue in the classroom : scaffolding, knowledge building and associations with academic performance
Muhonen, Heli (University of Jyväskylä, 2018)The present thesis focuses on patterns of educational dialogue, their quality with respect to forms of teacher scaffolding and shared knowledge building, and the association between the quality of educational dialogue ... -
Exploring coherence and authorship in pedagogical link-making in science
Lehesvuori, Sami; Ametller, Jaume (Routledge, 2021)Despite rapid changes in education, science classrooms will remain central forums where fragmented pieces of information are brought together to construct coherent knowledge as concepts and explanatory scientific storylines. ... -
Students' dialogic and justifying moves during dialogic argumentation in mathematics and physics
Hähkiöniemi, Markus; Hiltunen, Jenna; Jokiranta, Kaisa; Kilpelä, Jonathan; Lehesvuori, Sami; Nieminen, Pasi (Elsevier, 2022)In this study, we focus on dialogic argumentation among students in a whole class setting in mathematics and physics in lower secondary school. By drawing on previous studies on the structure of argumentation and dialogic ...