Opettajajohtoisten ja oppilaslähtöisten opettajien dialogia mahdollistava opetuskeskustelu 1. luokan matematiikan oppitunneilla
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista dialogia mahdollistavaa opetuskeskustelua ilmeni oppilaslähtöisten ja opettajajohtoisten opettajien 1. luokan matematiikan oppitunneilla. Lisäksi tarkastelimme, millaisia eroja dialogia mahdollistavissa opetuskeskusteluissa oli havaittavissa eri opetustyylien välillä.
Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and In- teraction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineisto koostui neljästä 1. luokan luokanopettajan videoidusta matematiikan oppitunnista, joista kaksi oli opettajajohtoisia ja kaksi oppilaslähtöisiä. Opettajat valittiin ECCOM -havainnointimenetelmän osa-alueiden matematiikan opetus ja matematiikan arviointi perusteella, koska heidän opetustyylinsä oli näillä osa-alueilla selvästi joko opettajajohtoista (N = 2) tai oppilaslähtöistä (N = 2). Videotallenteet litteroitiin ja litteraatit jaettiin episodeihin sisällön perusteella. Analyysi tehtiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä luokittelemalla episodit samankaltaisiin luokkiin.
Tutkimuksen tulosten mukaan opetuskeskusteluista tunnistettiin kahdeksan eri luokkaa keskustelun rikkauden perusteella. Viisi luokkaa käsitteli IRF:ä, eli ”kysymys vastaus palaute” -ketjua, yksi esidialogia ja kaksi dialogia. Dialogia mahdollistava opetuskeskustelu oli pääosin IRF-mallin mukaista. Merkittävä osa tunnistetuista episodeista löydettiin oppilaslähtöisten opettajien oppitunneilta. Tämän tutkimuksen tulokset tukevat näin ollen olemassa olevia teorioita suomalaisen alkuopetuksen kontekstissa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaslähtöisyyden ja dialogisuuden ilmeneminen matematiikan opetuskeskusteluissa
Lehesvuori, Sami; Hähkiöniemi, Markus; Ketonen, Laura; Pöysä, Sanni; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten oppilaslähtöisyys ja dialogisuus ilmenevät matematiikassa ja miten ne kytkeytyvät toisiinsa erityisesti oppilaiden näkökulmien, ajatusten ja kokemusten huomioimisen kautta. Tutkimuksen ... -
Oppijalähtöistä pedagogiikkaa etsimään : kahdeksannen luokan oppilaiden matematiikan ja luonnontieteiden osaaminen : kansainvälinen TIMSS-tutkimus Suomessa
Kupari, Pekka; Vettenranta, Jouni; Nissinen, Kari (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2012) -
Enemmän iloa oppimiseen : neljännen luokan oppilaiden lukutaito sekä matematiikan ja luonnontieteiden osaaminen : kansainväliset PIRLS- ja TIMSS-tutkimukset Suomessa
Kupari, Pekka; Sulkunen, Sari; Vettenranta, Jouni; Nissinen, Kari (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2012) -
Opettajien matematiikkauskomukset ja matematiikan oppikirjan merkitys alkuopetuksessa
Perkkilä, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2002) -
Opetusvuorovaikutuksen laatu ja määrä 7. luokan matematiikan ja äidinkielen oppitunneilla
Lindgren, Krista (2019)Oppilaiden oppimisprosesseja tulisi ohjata kouluissa mahdollisimman tehokkaasti, joten tästä syystä opetusvuorovaikutuksen tutkiminen on tärkeää. Opetusvuorovaikutuksen tutkimista varten kehitettiin opettajan ja oppilaan välistä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.