dc.contributor.author | Palojärvi, Anu | |
dc.contributor.author | Mård-Miettinen, Karita | |
dc.contributor.author | Koivula, Merja | |
dc.contributor.author | Rutanen, Niina | |
dc.date.accessioned | 2021-09-23T05:27:05Z | |
dc.date.available | 2021-09-23T05:27:05Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Palojärvi, A., Mård-Miettinen, K., Koivula, M., & Rutanen, N. (2021). Eksperttiopettajan kielikasvatuksen käyttöteoria monikielisten lasten varhaiskasvatuksessa. <i>Journal of Early Childhood Education Research</i>, <i>10</i>(3), 121-146. <a href="https://journal.fi/jecer/article/view/114173" target="_blank">https://journal.fi/jecer/article/view/114173</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_101090267 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77883 | |
dc.description.abstract | Tässä tapaustutkimuksessa tarkastelemme,millainen käyttöteoria kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavalla eksperttiopettajalla on eri kielten käytöstä monikielisten lasten kanssatoimiessa. Käyttöteorialla tarkoitetaan tässä pedagogista näkemystä, joka ohjaa opettajan toimintaa. Käyttöteoriaa eri kielten käytöstä lähestyttiin kahden tutkimuskysymyksen kautta, joissa tarkasteltiin kielikasvatuksen käyttöteorian keskeisiä osa-alueita ja niiden ilmenemistä eri kielissä. Aineistona oli yhden eksperttiopettajan kaksi haastattelua, jotka analysoitiin laadullisella temaattisella analyysillä. Tulokset osoittavat, että opettajan kielikasvatuksen käyttöteoriassa korostui yksi arvo (kielten yhtäläinen arvo) sekä useat tavoitteet ja periaatteet (esim. vastavuoroinen oppiminen, kieli-identiteetin tukeminen ja pedagoginen tahdikkuus), jotka olivat tiiviisti yhteydessä toisiinsa. Tulosten perusteella suomen ja ruotsin käytössä opettajan pyrkimyksenä oli kasvattaa monikielisten lasten kielellisiä resursseja. Lasten kotikielten käytöllä opettaja puolestaan tähtäsi ensisijaisesti lasten olemassa olevien kieliresurssien huomiointiin, hyödyntämiseen ja arvostukseen. | fi |
dc.description.abstract | In this case study we examine the practical theory of an expert teacher implementing bilingual pedagogy (Finnish-Swedish) in early childhood education with multilingual children. Practical theory refers to the pedagogical vision that guides a teacher’s actions and the focus of this study is the expert teacher’s practical theory regarding the use of different languages. The two research questionsaddress the key aspects of the teacher’s practical theory and how these aspects related to the different languages. The dataset from two interviews with the expert teacher were thematically analyzed. The findings show that the teacher's practical theory is constructed from a core value (equality of languages) and various aims and principles(e.g., mutual learning, supporting language-identities and pedagogical tact) that were closely intertwined. The findings suggest that in the expert teacher’s use of Finnish and Swedish the intent was to expand the children’s language resources whereas in the use of the children’s home language the purpose was to acknowledge and utilize their languages while creating language appreciation. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen varhaiskasvatus ry | |
dc.relation.ispartofseries | Journal of Early Childhood Education Research | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/jecer/article/view/114173 | |
dc.rights | CC BY-NC 4.0 | |
dc.subject.other | kaksikielinen opetus | |
dc.subject.other | käyttöteoria | |
dc.title | Eksperttiopettajan kielikasvatuksen käyttöteoria monikielisten lasten varhaiskasvatuksessa | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202109234955 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 121-146 | |
dc.relation.issn | 2323-7414 | |
dc.relation.numberinseries | 3 | |
dc.relation.volume | 10 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2021 Anu Palojärvi, Karita Mård-Miettinen, Merja Koivula ja Niina Rutanen. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.grantnumber | OKM/87/592/2018 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | kielikasvatus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | kaksikielisyys | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1650 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p25284 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4918 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6720 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10956 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.relation.funder | Ministry of Education and Culture | en |
dc.relation.funder | Opetus- ja kulttuuriministeriö | fi |
jyx.fundingprogram | Others | en |
jyx.fundingprogram | Muut | fi |
jyx.fundinginformation | Kiitos Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi -hankkeelle (IKI) ja Opetus-ja kulttuuriministeriölle, joka rahoitti hanketta | |
dc.type.okm | A1 | |