dc.contributor.author | Ojell, Miitta | |
dc.date.accessioned | 2021-09-16T05:46:13Z | |
dc.date.available | 2021-09-16T05:46:13Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77803 | |
dc.description.abstract | Kandidaatintutkielmassani tutkin miksi ja miten musiikinkuuntelu soveltuu tunnekasvatuksen välineeksi musiikintunneille. Keskityn erityisesti yläkoulun ja lukion musiikinopetukseen. Perehdyn tutkielmassa ensin siihen, miten musiikinkuuntelu vaikuttaa aivoihin sekä psyykkiseen hyvinvointiin. Tämän jälkeen kartoitan musiikin merkityksiä nuorten elämässä, tunteiden säätelyn merkitystä psyykkiseen hyvinvointiin sekä tunteiden ja musiikin välisiä yhteyksiä. Käyn tutkielmassa läpi myös perusopetuksen opetussuunnitelmaan (POPS 2014) sekä lukion opetussuunnitelmaan (LOPS 2019) kirjattuja tunne- ja kuuntelukasvatuksen tavoitteita.
Tutkielmani vahvistaa, että musiikinkuuntelulla on kokonaisvaltainen vaikutus hyvin- vointiin ja erityisesti sillä on tunnemerkityksiä. Tunteiden säätelyn taito merkittävä osa hyvinvointia ja epäonnistunut tunteidensäätely voi altistaa mielenterveysongelmille sekä vaikuttaa ihmissuhteisiin ja vuorovaikutustaitoihin. Tunnekasvatuksen sisältäminen osaksi musiikinopetusta musiikinkuuntelun kautta on erittäin tärkeää nuorten terveen kehityksen ja hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta. | fi |
dc.format.extent | 35 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | musiikinkuuntelu | |
dc.title | Musiikinkuuntelu tunnekasvatuksen välineenä musiikintunneilla | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202109164879 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | henkinen hyvinvointi | |
dc.subject.yso | tunnekasvatus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | kuuntelukasvatus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |