Lastenkirjallisuus tunnekasvatuksen välineenä : surun käsittely kahdessa lasten kirjasarjassa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella surun käsittelyä Molli- ja Vesta- Linnea –kirjasarjojen teoksissa. Tarkoituksena oli vertailla kirjasarjojen välisiä surun kuvauksia, surun aiheuttajia sekä surun ylitsepääsemisen keinoja. Lisäksi tutkimukseni tarkoituksena oli tarkastella kirjasarjojen keinoja edistää lapsen tunnetaitojen kehitystä huomioiden samalla niiden tunnekasvatuksellisen puolen. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin tarkastellen kuutta Vesta-Linnea -kirjasarjassa ilmestynyttä teosta sekä viittä Molli-kirjasarjan teosta. Analysoitavia kirjoja oli näin ollen yhteensä 11 (n=11). Teosten analysointi suoritettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkielmani tulokset osoittivat, että kahden kirjasarjan väliset surunkuvaukset olivat melko samanlaisia, mutta myös joitain eroja löytyi. Teoksille oli tyypillistä, että surun tunne ei aina ollut selkeä, vaan se esitettiin myös epäselvänä tunteena, jolloin suruun oli rinnastettavissa muitakin tunnetiloja. Suru esitettiin kirjasarjoissa usein myönteisessä valossa ja sen kokeminen koettiin tärkeänä. Yleisin syy surun kokemiselle oli kummassakin kirjasarjassa yksinäisyyden ja yksinjäämisen pelko. Surusta ylitsepääsemisen keinona käytettiin pääasiallisesti turvautumista läheiseen ihmiseen, mutta tässä osiossa kirjasarjojen välillä oli mahdollista havaita selkeitäkin eroja surun ylitsepääsemisprosessissa.
Aiemman tutkimustiedon sekä saamieni tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että lastenkirjat voivat tarjota kuulijalleen ymmärrystä, vertaiskokemuksia sekä ratkaisumalleja eri tilanteisiin, jolloin ne voivat osaltaan myötävaikuttaa lapsen tunnetaitojen kehitykseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinkuuntelu tunnekasvatuksen välineenä musiikintunneilla
Ojell, Miitta (2020)Kandidaatintutkielmassani tutkin miksi ja miten musiikinkuuntelu soveltuu tunnekasvatuksen välineeksi musiikintunneille. Keskityn erityisesti yläkoulun ja lukion musiikinopetukseen. Perehdyn tutkielmassa ensin siihen, miten ... -
Lastenkirjallisuus tunnekasvatuksen työvälineenä esiopetuksessa
Paajala, Emmi (2015)Paajala, Emmi. Lastenkirjallisuus tunnekasvatuksen työvälineenä esiopetuk-sessa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatus-tieteiden laitos. 64 sivua. Tutkimuksessa selvitettiin lastenkirjallisuuden ... -
“Kaikkihan lähtee sen tunnekasvattajan omista tunnetaidoista.” : tunnekasvatuksen asiantuntijoiden käyttöteorioita
Nieppola, Kaisa; Katajamäki, Fanni (2020)Tässä tutkimuksessa määrittelemme tunnekasvatuksen toiminnaksi, jonka tavoitteena on kehittää tunnetaitoja. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että tunnekasvatus edistää yksilön taitoja monella osa-alueella. Tunnekasvatuksen ... -
Perustunteet vuoden 2010 jälkeen ilmestyneessä lastenkirjallisuudessa
Suutari, Iitu; Tommola, Milja (2021)Lastenkirjallisuudella on ajateltu olevan merkittävä paikka lasten elämässä, vaikka on viitteitä siihen suuntaan, että sen asemaa olisi parannettava ja puolustettava. Myös tunnekasvatuksen merkitystä on viime vuosina ... -
Ystävää kaivataan! : yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
Seppänen, Maisa (2017)Varhaiskasvatusikäisistä lapsista 10–12 prosenttia on yksinäisiä (Neitola 2011, Revon 2013, 143 mukaan). Lastenkirjallisuus voi auttaa vaikeiden tunteiden tai tilanteiden käsittelyssä tarjoten vertaistukea ja ratkaisumalleja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.