Kuuntele, opi ja nauti : musiikin kuuntelukasvatus alakoulussa
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta.
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkin kandidaatintutkielmassani musiikin kuuntelukasvatuksen toteutumista peruskoulun 1–6-luokilla. Erityisesti käsittelen sitä, miten alakoululaiset kuuntelevat musiikkia ja miten musiikin kuuntelukasvatus voi tukea oppilaiden musiikkiharrastusta. Vertailen myös kuuntelukasvatuksen roolia eri perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa sekä tarkastelen kuuntelukasvatuksen oppimateriaaleja musiikin oppikirjoista sekä Facebookin opetusryhmistä.
Valtaosa ihmisistä kuuntelee musiikkia, mutta oletan, että musiikinopetuksessa tätä ilmeistä musiikin aihealuetta ei hyödynnetä juurikaan. Perinteisesti koulun kuuntelukasvatustehtävät poikkeavat huomattavasti esimerkiksi nuorten mielimusiikista. Huomasin opetusharjoitteluni aikana alakoululaisten innostuvan monipuolisista kuuntelukasvatustehtävistä, joten haluan oppia aiheesta myös ajatellen omaa opettajaminääni.
Tutkimusmenetelmänä toimii kirjallisuuskatsaus aiempaan tutkimustietoon. Perustan tutkimukseni teoreettiseen tutkimusotteeseen kuuluvaan deduktiiviseen päättelyyn ja aprioriseen ajatteluun. Tutkimustehtäväni on argumentoida monipuolisen musiikin kuuntelukasvatuksen hyödyistä alakoulun musiikinopetuksessa.
Kiinnostukseni kuuntelukasvatusta kohtaan on edelleen kasvanut löydettyäni musiikinkuuntelun psykofyysisiä hyötyjä. Hyödyt, jotka vaikuttavat vahvasti esimerkiksi oppimiseen, keskittyvät erityisesti kuuntelijan mielimusiikin vaikutuksiin. Tutkimuksen perusteella selvisi, että hypoteesini mukaisesti koulun kuuntelukasvatus sekä oppilaiden musiikinkuuntelu eroavat vahvasti toisistaan. Argumentoin tutkielmani tuloksena monipuolisen kuuntelukasvatuksen suurempaan rooliin alakoulussa, erityisesti musiikin oppiaineessa. Kuuntelukasvatuksen hyödyntäminen opetuksessa parantaa oppilaan tunnetaitoja, oppimisen taitoja, musiikillisia taitoja ja luokan yhtenäisyyttä.
Täten perustelen musiikin kuuntelukasvatuksen hyötyjä suomalaisen peruskoulun opetussuunnitelmassa. Jatkotutkimuksessani haluan tutkia empiirisesti monipuolisen kuuntelukasvatuksen hyötyjä peruskoulun musiikinopetuksessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5332]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinkuuntelu tunnekasvatuksen välineenä musiikintunneilla
Ojell, Miitta (2020)Kandidaatintutkielmassani tutkin miksi ja miten musiikinkuuntelu soveltuu tunnekasvatuksen välineeksi musiikintunneille. Keskityn erityisesti yläkoulun ja lukion musiikinopetukseen. Perehdyn tutkielmassa ensin siihen, miten ... -
Ennen oppituntia kuunnellun tutun ja mielialaa nostattavan musiikin vaikutus oppimiseen
Ojell, Miitta; Sipola, Helmi (2022)Musiikinkuuntelulla on havaittu olevan vaikutuksia muun muassa kognitiivisiin suorituksiin sekä oppimiseen, mutta niitä ei ole juurikaan tutkittu osana arjen luonnollisia oppimistilanteita. Tässä pro gradu -tutkielmassa ... -
Kuuntelukasvatuksen toteutuminen yläkoulun musiikin opetuksessa
Takanen, Soila (2016)Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, mitä kuuntelukasvatus on yläkoulun musiikin opetuksessa. Lähtökohtana tutkimukseen on opettajan ja opetuksen näkökulma kuuntelukasvatukseen, sillä näen opettajan sekä persoonana ... -
Musiikinkuuntelun vaikutus aivojen ja kehon toimintaan
Sipola, Helmi (2019)Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkin musiikinkuuntelun fysiologisia ja kognitiivisia vaikutuksia aivojen ja kehon toimintaan, ja sitä kautta ihmisen hyvinvointiin. Lisäksi pohdin, että miten näitä tietoja voisi hyödyntää ... -
Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
Pöntinen, Iina (2020)Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.