University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Kuuntele, opi ja nauti : musiikin kuuntelukasvatus alakoulussa

Thumbnail
585.8 Kb

Authors
Björn, Kuisma
Date
2021
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Access restrictions


The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkin kandidaatintutkielmassani musiikin kuuntelukasvatuksen toteutumista peruskoulun 1–6-luokilla. Erityisesti käsittelen sitä, miten alakoululaiset kuuntelevat musiikkia ja miten musiikin kuuntelukasvatus voi tukea oppilaiden musiikkiharrastusta. Vertailen myös kuuntelukasvatuksen roolia eri perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa sekä tarkastelen kuuntelukasvatuksen oppimateriaaleja musiikin oppikirjoista sekä Facebookin opetusryhmistä. Valtaosa ihmisistä kuuntelee musiikkia, mutta oletan, että musiikinopetuksessa tätä ilmeistä musiikin aihealuetta ei hyödynnetä juurikaan. Perinteisesti koulun kuuntelukasvatustehtävät poikkeavat huomattavasti esimerkiksi nuorten mielimusiikista. Huomasin opetusharjoitteluni aikana alakoululaisten innostuvan monipuolisista kuuntelukasvatustehtävistä, joten haluan oppia aiheesta myös ajatellen omaa opettajaminääni. Tutkimusmenetelmänä toimii kirjallisuuskatsaus aiempaan tutkimustietoon. Perustan tutkimukseni teoreettiseen tutkimusotteeseen kuuluvaan deduktiiviseen päättelyyn ja aprioriseen ajatteluun. Tutkimustehtäväni on argumentoida monipuolisen musiikin kuuntelukasvatuksen hyödyistä alakoulun musiikinopetuksessa. Kiinnostukseni kuuntelukasvatusta kohtaan on edelleen kasvanut löydettyäni musiikinkuuntelun psykofyysisiä hyötyjä. Hyödyt, jotka vaikuttavat vahvasti esimerkiksi oppimiseen, keskittyvät erityisesti kuuntelijan mielimusiikin vaikutuksiin. Tutkimuksen perusteella selvisi, että hypoteesini mukaisesti koulun kuuntelukasvatus sekä oppilaiden musiikinkuuntelu eroavat vahvasti toisistaan. Argumentoin tutkielmani tuloksena monipuolisen kuuntelukasvatuksen suurempaan rooliin alakoulussa, erityisesti musiikin oppiaineessa. Kuuntelukasvatuksen hyödyntäminen opetuksessa parantaa oppilaan tunnetaitoja, oppimisen taitoja, musiikillisia taitoja ja luokan yhtenäisyyttä. Täten perustelen musiikin kuuntelukasvatuksen hyötyjä suomalaisen peruskoulun opetussuunnitelmassa. Jatkotutkimuksessani haluan tutkia empiirisesti monipuolisen kuuntelukasvatuksen hyötyjä peruskoulun musiikinopetuksessa. ...
Keywords
musiikinkuuntelu musiikki kuuntelukasvatus musiikkikasvatus alakoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102121532

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4153]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikinkuuntelu tunnekasvatuksen välineenä musiikintunneilla 

    Ojell, Miitta (2020)
    Kandidaatintutkielmassani tutkin miksi ja miten musiikinkuuntelu soveltuu tunnekasvatuksen välineeksi musiikintunneille. Keskityn erityisesti yläkoulun ja lukion musiikinopetukseen. Perehdyn tutkielmassa ensin siihen, miten ...
  • Ennen oppituntia kuunnellun tutun ja mielialaa nostattavan musiikin vaikutus oppimiseen 

    Ojell, Miitta; Sipola, Helmi (2022)
    Musiikinkuuntelulla on havaittu olevan vaikutuksia muun muassa kognitiivisiin suorituksiin sekä oppimiseen, mutta niitä ei ole juurikaan tutkittu osana arjen luonnollisia oppimistilanteita. Tässä pro gradu -tutkielmassa ...
  • Kuuntelukasvatuksen toteutuminen yläkoulun musiikin opetuksessa 

    Takanen, Soila (2016)
    Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, mitä kuuntelukasvatus on yläkoulun musiikin opetuksessa. Lähtökohtana tutkimukseen on opettajan ja opetuksen näkökulma kuuntelukasvatukseen, sillä näen opettajan sekä persoonana ...
  • Musiikinkuuntelun vaikutus aivojen ja kehon toimintaan 

    Sipola, Helmi (2019)
    Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkin musiikinkuuntelun fysiologisia ja kognitiivisia vaikutuksia aivojen ja kehon toimintaan, ja sitä kautta ihmisen hyvinvointiin. Lisäksi pohdin, että miten näitä tietoja voisi hyödyntää ...
  • Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa 

    Pöntinen, Iina (2020)
    Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre