University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajien kokemat haasteet ja koettu tuki työuran alussa

Thumbnail
View/Open
1.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vuorio, Anna |
Latva-Mäenpää, Laura
Date
2021
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia mahdollisia haasteita vastavalmistuneet luokanopettajat ovat kokeneet työuran alussa sekä millaista perehdytystä ja tukea vastavalmistuneet luokanopettajat kokivat saaneensa uransa alkuvaiheessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella pääsääntöisesti Facebookin suljettujen Alakoulun aarreaitta ja al-ku-o-pet-ta-jat -ryhmien kautta tammi-helmikuussa 2021. Tutkimukseen osallistui 19 vastavalmistunutta luokanopettajaa. Vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemissa haasteissa ensimmäisten työvuosien aikana korostuivat opettajankoulutuksen vastaamattomuus työelämään, lyhyet työsuhteet, erilaiset oppijat sekä perehdytyksen ja tuen puute. Tuloksista voidaan päätellä, että vastavalmistuneet luokanopettajat kokevat työn alkuvaiheen haasteelliseksi. Opettajaopintojen täytyisi antaa enemmän tietoa luokanopettajan työn arkeen sekä erilaisten oppijoiden kohtaamiseen ja tukemiseen. Suurin osa vastavalmistuneista luokanopettajista koki perehdytyksen olevan osittain puutteellista, tai se puuttui jopa kokonaan. Työyhteisöltä ja vertaisilta saatu tuki koettiin merkittäväksi asiaksi työuran alussa. Tuloksissa korostuu myös taito rajata työ ja vapaa-aika sekä armollisuus itseä kohtaan. Suomessa ei ole säädöksiin perustuvaa systemaattista induktiovaiheen tukijärjestelmää. Tutkimuksemme tulokset kuitenkin vahvistavat tukijärjestelmän tarpeellisuuden työhöntulovaiheessa. ...
Keywords
induktiovaihe induktiovaiheen haasteet tuki luokanopettajat perehdyttäminen vastavalmistuneet työelämä
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109134852

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23993]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "No tuossa on kellukkeet ja hyppäähän tuonne isojen lasten päätyyn" : noviisiopettajien kokemuksia induktiovaiheesta sekä perehdytyksestä luokanopettajan työhön 

    Ampuja, Atte (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää noviisiopettajien kokemuksia työelämään kiinnittymisestä, eli induktiosta, sekä millaista perehdytystä noviisiopettajat kokivat saaneensa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, mitkä ...
  • Induktiovaihe integraatiokoulutuksen käyneiden opettajien kokemana 

    Koirikivi, Carita; Pikkarainen, Inka-Mari (2017)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yliopistossa integraatiokoulutuksen käyneet luokanopettajat ovat kokeneet induktiovaiheen sekä ensimmäisen vuotensa työelämässä. Tutkimuksen tarkastelun kohteena oli lisäksi ...
  • Tätä mää oon halunnu tehdä aina : pitkän työuran tehneiden luokanopettajien kokemuksia työssä jaksamisesta 

    Kaarna, Jussi; Rahja, Satu (2012)
  • Luokanopettajien kokemuksia perehdyttämisestä työhyvinvointia edistävänä tekijänä 

    Hyvönen, Hanna (2020)
    Siirtyminen opettajankoulutuksesta opettajan työhön on haastava uravaihe, jolloin tuen tarve on suuri. Perehdyttäminen nähdään merkittävänä työhyvinvointia ja sitoutumista edistävänä tekijänä työuran alussa. Tämän tutkimuksen ...
  • Luokanopettajien haasteet ja työhyvinvoinnin muutokset COVID-19-pandemian aiheuttaman etäopetusjakson ajalta keväällä 2020 

    Ruuttula, Vili; Väistö, Jarkko (2022)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin erään pohjoispohjanmaalaisen kunnan luokanopettajien kokemia haasteita etäopetuksessa sekä työhyvinvointia COVID-19-pandemian aiheuttaman etäopetusjakson aikana keväällä 2020. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre