Luokanopettajien kokemat haasteet ja koettu tuki työuran alussa
Päivämäärä
2021Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia mahdollisia haasteita vastavalmistuneet luokanopettajat ovat kokeneet työuran alussa sekä millaista perehdytystä ja tukea vastavalmistuneet luokanopettajat kokivat saaneensa uransa alkuvaiheessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella pääsääntöisesti Facebookin suljettujen Alakoulun aarreaitta ja al-ku-o-pet-ta-jat -ryhmien kautta tammi-helmikuussa 2021. Tutkimukseen osallistui 19 vastavalmistunutta luokanopettajaa.
Vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemissa haasteissa ensimmäisten työvuosien aikana korostuivat opettajankoulutuksen vastaamattomuus työelämään, lyhyet työsuhteet, erilaiset oppijat sekä perehdytyksen ja tuen puute. Tuloksista voidaan päätellä, että vastavalmistuneet luokanopettajat kokevat työn alkuvaiheen haasteelliseksi. Opettajaopintojen täytyisi antaa enemmän tietoa luokanopettajan työn arkeen sekä erilaisten oppijoiden kohtaamiseen ja tukemiseen. Suurin osa vastavalmistuneista luokanopettajista koki perehdytyksen olevan osittain puutteellista, tai se puuttui jopa kokonaan. Työyhteisöltä ja vertaisilta saatu tuki koettiin merkittäväksi asiaksi työuran alussa. Tuloksissa korostuu myös taito rajata työ ja vapaa-aika sekä armollisuus itseä kohtaan. Suomessa ei ole säädöksiin perustuvaa systemaattista induktiovaiheen tukijärjestelmää. Tutkimuksemme tulokset kuitenkin vahvistavat tukijärjestelmän tarpeellisuuden työhöntulovaiheessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta ja asiantuntijuuden jakamisesta työuran alussa
Väisänen, Laura (2024)Tämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajat kertovat heidän ensimmäisistä opetusvuosistaan. Halusin selvittää erityisesti luokanopettajien kokemuksia induktiovaiheesta eli ... -
Induktiovaihe integraatiokoulutuksen käyneiden opettajien kokemana
Koirikivi, Carita; Pikkarainen, Inka-Mari (2017)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yliopistossa integraatiokoulutuksen käyneet luokanopettajat ovat kokeneet induktiovaiheen sekä ensimmäisen vuotensa työelämässä. Tutkimuksen tarkastelun kohteena oli lisäksi ... -
"No tuossa on kellukkeet ja hyppäähän tuonne isojen lasten päätyyn" : noviisiopettajien kokemuksia induktiovaiheesta sekä perehdytyksestä luokanopettajan työhön
Ampuja, Atte (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää noviisiopettajien kokemuksia työelämään kiinnittymisestä, eli induktiosta, sekä millaista perehdytystä noviisiopettajat kokivat saaneensa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, mitkä ... -
Vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemuksia lukemaan opettamisen menetelmistä ja valmiuksista
Isotalo, Ida-Eveliina; Keskisipilä, Ville (2022)Lukemaan oppiminen on yksi tärkeimmistä taidoista oppilaan koulupolulla. Pitkällä aikavälillä sekä Suomessa että monissa muissakin maissa lasten lukutaito on heikentynyt. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, millaisia ... -
Tätä mää oon halunnu tehdä aina : pitkän työuran tehneiden luokanopettajien kokemuksia työssä jaksamisesta
Kaarna, Jussi; Rahja, Satu (2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.