Induktiovaihe integraatiokoulutuksen käyneiden opettajien kokemana
Date
2017Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yliopistossa integraatiokoulutuksen käyneet luokanopettajat ovat kokeneet induktiovaiheen sekä ensimmäisen vuotensa työelämässä. Tutkimuksen tarkastelun kohteena oli lisäksi opettajien saama tuki induktiovaiheessa sekä opettajankoulutuksen kehittäminen. Aihe on tärkeä, jotta induktiovaihetta ja koulutusta voitaisiin kehittää.
Aineisto kerättiin sähköpostin välityksellä laadullisella kyselyllä. Kyselyyn vastasi viisi integraatiokoulutuksen käynyttä opettajaa. Kyselyt analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajat kokivat induktiovaiheen haastavana. Tutkittavien ensimmäisen työvuoden kokemuksia leimasi innostus, riittämättömyys ja epävarmuus omista taidoistaan. Hämmennystä, pelkoa ja ahdistusta työhön astuttaessa toivat mukanaan monet uudet työnkuvat. Opettajat tunsivat aiemmista tutkimuksista poiketen pettymystä omaa opetustaan kohtaan. He kokivat lisäksi uupumusta, väsymystä ja yksinäisyyttä. Opettajilla oli sekä myönteisiä että kielteisiä kokemuksia työyhteisöstään. Työyhteisöön sopeutuminen koettiin merkittävänä ensimmäisen työvuoden aikana.
Kaikki tutkittavat olivat saaneet induktiovaiheensa aikana tukea työyhteisöltään, mutta saatu tuki oli koettu puutteellisena. Koulutuksen kehittämisen sijaan induktiovaiheen kehittäminen nähtiin oleellisempana. Työyhteisön merkitys korostuu yksilöiden hyvinvoinnissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29526]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"No tuossa on kellukkeet ja hyppäähän tuonne isojen lasten päätyyn" : noviisiopettajien kokemuksia induktiovaiheesta sekä perehdytyksestä luokanopettajan työhön
Ampuja, Atte (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää noviisiopettajien kokemuksia työelämään kiinnittymisestä, eli induktiosta, sekä millaista perehdytystä noviisiopettajat kokivat saaneensa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, mitkä ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa
Dahl, Oona; Elomaa, Selina (2020)Tutkimme kandidaatintutkielmassamme varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia vastavalmistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla ... -
Tulokkaasta tuottavaksi asiantuntijaksi : perehdyttäminen kehittämisen välineenä eräissä suomalaisissa tietoalan yrityksissä
Ketola, Hannu U. (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Vertaisryhmämentorointi uusien opettajien tukena
Pennanen, Matti (Niilo Mäki Instituutti, 2023)Matti Pennanen KM Matti Pennasen kasvatustieteen väitöskirja “Practice Architectures of Peer-Group Mentoring in New Teachers’ Professional Development” tarkastettiin 14.1.2023 Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja ...