Luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta ja asiantuntijuuden jakamisesta työuran alussa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajat kertovat heidän ensimmäisistä opetusvuosistaan. Halusin selvittää erityisesti luokanopettajien kokemuksia induktiovaiheesta eli työuran alusta, ammatillisesta toimijuudesta ja jaetusta asiantuntijuudesta. Keräsin tutkimusaineiston yhteistyössä opiskelijakollegani kanssa vastavalmistuneilta luokanopettajilta syksyllä 2023. Hyödynsimme puolistrukturoitua teemahaastattelua. Analysoin tutkimusaineiston aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen, johon peilasin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa.
Luokanopettajat kokivat induktiovaiheen hyvin henkilökohtaisesti, mikä loi kokemuksiin kirjavuutta. Kokemuksiin vaikuttivat työyhteisön tarjoamat tukimuodot, sekä koulutuksen tai työpaikan rakenteelliset tekijät, kuten opinnoista saadut valmiudet. Luokanopettajat sanoittivat opetustyön olevan hyvin ammatillista toimijuutta tukevaa, vaikka siihen sisältyi myös erilaisia heikentäviä tekijöitä, kuten epävarmuutta omista taidoista ja kommunikointihaasteita. Luokanopettajien kokemukset osoittivat esimerkiksi opetustyön ja tukevan työkulttuurin mahdollistavan jaetun asiantuntijuuden toteutumisen työuran alussa.
Tutkimuksen aihe on ajankohtainen ja se on esillä jatkuvasti vastavalmistuneiden siirtyessä työelämään opettajakoulutuksesta. Tutkimus antaa merkityksellistä tietoa niin vastavalmistuneille luokanopettajille, koulujen rehtoreille kuin opettajankoulutuksen ja työelämän kehittäjillekin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä : koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia
Meriläinen, Sanna; Rauhala, Asta (2013)Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista koulunkäynninohjaajan ja luokanopettajan yhteistyö yleisopetuksen luokassa on ja onko siinä piirteitä jaetusta asiantuntijuudesta. Lisäksi halusimme tutkia, millainen asema ... -
Luokanopettajien kokemat haasteet ja koettu tuki työuran alussa
Vuorio, Anna; Latva-Mäenpää, Laura (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia mahdollisia haasteita vastavalmistuneet luokanopettajat ovat kokeneet työuran alussa sekä millaista perehdytystä ja tukea vastavalmistuneet luokanopettajat kokivat ... -
Tein, näin ja koin : kokemuksia luokanopettajien ammatillisesta kehittymisestä
Infusino, Laura; Pentti, Janina (2023)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastelun kohteena olivat luokanopettajien kertomukset ammatillisesta kehittymisestä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisista kokemuksista luokanopettajien ammatillinen ... -
Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä
Holopainen, Heidi; Päivinen, Emmi-Maria (2020)Yhteiskunnan jatkuvat muutokset asettavat uusia vaatimuksia opettajan työlle ja osaamiselle. Laajat vaatimukset luovat uusia tarpeita opettajan ammatillisen osaamisen kehittymiselle. Opettajan ammatilliselle osaamiselle ... -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.