Vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemuksia lukemaan opettamisen menetelmistä ja valmiuksista
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Lukemaan oppiminen on yksi tärkeimmistä taidoista oppilaan koulupolulla. Pitkällä aikavälillä sekä Suomessa että monissa muissakin maissa lasten lukutaito on heikentynyt. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, millaisia menetelmiä vastavalmistuneet luokanopettajat käyttävät opettaessaan ekaluokkalaisia oppilaita lukemaan ja mitkä asiat tukevat lukemaan oppimista. Lisäksi tarkastelimme, millaisia valmiuksia vastavalmistuneilla luokanopettajilla on opettaa ekaluokkalaisia lukemaan.
Tutkimuksemme keskiössä olivat vastavalmistuneiden opettajien kokemukset. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka metodologisena kehyksenä toimi fenomenologis-hermeneuttinen ote. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla keväällä 2022 viideltä vastavalmistuneelta luokanopettajalta. Aineiston analyysin apuna käytettiin teemoittelua, jonka kautta pyrittiin löytämään tutkimusongelman kannalta olennaisimmat aiheet.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vastavalmistuneet luokanopettajat käyttivät hyvin yksipuolisia lukemaan opettamisen menetelmiä. Vastavalmistuneet luokanopettajat kokivat uransa alkupuolella lukemaan opettamisen valmiudet heikoiksi, mutta työkokemus paransi huomattavasti näitä valmiuksia.
Tulokset antavat syyn tutkia lisää vastavalmistuneiden luokanopettajien lukemaan opettamisen valmiuksia. On myös syytä pohtia, antaako nykyinen luokanopettajakoulutus riittävästi valmiuksia lukemaan opettamiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia monikielisessä ympäristössä toimimisen valmiuksista ja koulutuksesta
Pöytäkivi, Vilma; Herranen, Viivi (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia valmiuksia opettajat kokevat tarvitsevansa monikielisessä ympäristössä työskennellessään ja miten luokanopettajakoulutus on tarjonnut valmiuksia monikielisessä ... -
Vastavalmistuneiden liikunnanopettajien valmiudet tukea psykologisia perustarpeita ja tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa
Aarela, Ilmari; Eronen, Reeta (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vastavalmistuneiden liikunnanopettajien valmiuksia tukea psykologisia perustarpeita ja tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa. Tavoitteena oli myös avata liikunnanopettajakoulutuksen ... -
Maahanmuuttajaoppilaan opettamisen rikkaus ja raskaus : perusopetuksen 1.-6.-luokan luokanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta yleisopetuksen luokassa
Jauhiainen, Niina; Luostarinen, Sirpa (2004) -
Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lukemaan opettamisesta pohjoissaamen kielellä
Kotavuopio, Laura (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin mitä lukemaanopettamismenetelmiä ja oppimateriaaleja Suomessa ja Norjassa toimivat pohjoissaamen kielen opettajat käyttävät alkuopetuksessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä lukemaan opettamisesta
Brandt, Jonna; Heikkinen, Eeva (2015)Ensimmäisten kouluvuosien tärkeimpiä tavoitteita on peruslukutaidon ja kirjoitustaidon oppiminen. Ilman näiden taitojen hallintaa yhteiskunnassa toimiminen on haasteellista. Tutkimuksemme tarkoituksena on saada tietoa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.