"No tuossa on kellukkeet ja hyppäähän tuonne isojen lasten päätyyn" : noviisiopettajien kokemuksia induktiovaiheesta sekä perehdytyksestä luokanopettajan työhön
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää noviisiopettajien kokemuksia työelämään kiinnittymisestä, eli induktiosta, sekä millaista perehdytystä noviisiopettajat kokivat saaneensa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, mitkä tekijät edesauttoivat noviisiopettajien kiinnittymistä työelämään ja mitkä puolestaan vaikeuttivat induktiota.
Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin kevään ja kesän 2020 aikana. Tutkimukseen osallistui neljä noviisiopettajaa keskisuomalaisista kouluista. Aineiston keruussa hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto koostui neljästä haastattelusta, ja aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tutkittavana ilmiönä oli noviisiopettajien kokemukset, joten tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisesta tutkimusfilosofisesta näkökulmasta.
Tutkittavat olivat kiinnittyneet työelämään hyvin, sillä yksikään tutkittavista ei kertonut harkinneensa alan vaihtoa. Kollegoilla ja työyhteisöllä oli merkittävä vaikutus noviisiopettajien induktioon. Etenkin työparityöskentely edesauttoi noviisiopettajien kiinnittymistä työhön. Perehdytys oli osittain puutteellista, tai puuttui jopa tyystin. Perehdytys kohdistui pääasiassa koulun toimintatapoihin ja käytänteisiin, ja ammatillisen kasvun tukeminen oli vähäistä.
Noviisiopettajat tarvitsevat nykyistä enemmän tukea induktiovaiheessa ja perehdytyksen tulisi kohdistua käytännön toimintatapojen lisäksi myös ammatillisen kasvun ja kehittymisen tukemiseen. Tämän tutkimuksen valossa voidaan todeta, että työparityöskentely tai mentorointi voisi edesauttaa nuorten opettajien siirtymistä opinnoista työelämään.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Induktiovaihe integraatiokoulutuksen käyneiden opettajien kokemana
Koirikivi, Carita; Pikkarainen, Inka-Mari (2017)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yliopistossa integraatiokoulutuksen käyneet luokanopettajat ovat kokeneet induktiovaiheen sekä ensimmäisen vuotensa työelämässä. Tutkimuksen tarkastelun kohteena oli lisäksi ... -
"Sit se vaan natsas yhteen” : luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja yhteydestä luokanopettajan ammatilliseen kasvuun
Holm, Mari; Halonen, Mari (2023)Tutkimme pro gradu -tutkielmassamme luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja kuinka yhteisopettajuuden aloittaminen tukee luokanopettajan ammatillista kasvua. Tutkimuksemme kohteena ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa
Dahl, Oona; Elomaa, Selina (2020)Tutkimme kandidaatintutkielmassamme varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia vastavalmistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla ... -
"Kysy, jos on jotain kysyttävää" : alakoulun opettajien ja rehtorien kokemuksia ja toiveita vastavalmistuneiden opettajien työhön perehdyttämisestä
Ahonen, Juulia; Kirjavainen, Aino (2009) -
Noviisiopettajan ensimmäiset kuukaudet työelämässä
Taimisto, Saija (2013)Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vastavalmistuneen luokanopettajan ensimmäisiä kuukausia työelämässä. Tutkimuksessa selvitetään millaisia tuntemuksia työelämän aloitus aiheuttaa noviisiopettajassa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.