Show simple item record

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorSalminen, Jaana
dc.contributor.authorHaasnoot, Hannele
dc.date.accessioned2021-09-13T05:48:12Z
dc.date.available2021-09-13T05:48:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77753
dc.description.abstractTutkimusaihe on kovasti ajankohtainen ja mielipiteitä nostattava inkluusio. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka suomalaiset opettajat puhuvat inkluusiosta. Aihe on kiinnostava, koska inkluusiota toteutetaan useissa valtioissa ympäri maailman ja se herättää keskustelua jopa poliittisella tasolla. Mediassa ja lehdissä esitettyihin haastatteluihin inkluusiosta ei ole huomioitu opettajia, joten tutkimuskysymykseksi muotoutui: Mitä opettajat ajattelevat inkluusiosta? On tärkeää, että inkluusion toteuttajat otetaan mukaan keskusteluun. Toiseksi tutkimuskysymykseksi muotoutui: Kuinka opettajien ajatukset inkluusiosta eroavat toisistaan? Tutkimuskysymykset ohjasivat selkeästi laadullisen tutkimuksen pariin. Tutkimusaineisto koostui sosiaalisessa mediassa, Facebookissa, opettajien käymistä keskusteluista inkluusiosta. Aineisto on analysoitu diskurssianalyysilla, koska tutkimuskohteena oli opettajien kielenkäyttö inkluusiosta puhuttaessa. Löysimme aineistosta kuusi diskurssia, jotka ovat resurssit, lisäkoulutus, tuki, yhteistyö, eriyttäminen ja ennaltaehkäisy. Nämä kuusi diakurssia olivat läsnä opettajien kannanotoissa toistuvasti. Tutkimus osoitti, että suurimmaksi keskusteluja ohjaavaksi tekijäksi osoittautui inkluusion toteuttamiseen vaadittavat resurssit. Puhetapaan resursseista liittyi hyvin usein myös tunnelatausta, joka näkyi jopa hyvinkin negatiivisena puhetapana. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että opettajat ovat huolissaan inkluusion toteutumisesta käytännössä, mutta kuitenkin moni arvostaa inkluusion pyrkimyksiä. Tämän julkaisun alkuperäisyys on tarkistettu Turnitin Originality Check ohjelmallafi
dc.format.extent82
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.title"Häntä heiluttaa koiraa" : mitä opettajat puhuvat inkluusiosta sosiaalisessa mediassa?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202109134850
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record