dc.contributor.advisor | Perkkilä, Päivi | |
dc.contributor.author | Salminen, Jaana | |
dc.contributor.author | Haasnoot, Hannele | |
dc.date.accessioned | 2021-09-13T05:48:12Z | |
dc.date.available | 2021-09-13T05:48:12Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77753 | |
dc.description.abstract | Tutkimusaihe on kovasti ajankohtainen ja mielipiteitä nostattava inkluusio. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka suomalaiset opettajat puhuvat inkluusiosta. Aihe on kiinnostava, koska inkluusiota toteutetaan useissa valtioissa ympäri maailman ja se herättää keskustelua jopa poliittisella tasolla. Mediassa ja lehdissä esitettyihin haastatteluihin inkluusiosta ei ole huomioitu opettajia, joten tutkimuskysymykseksi muotoutui: Mitä opettajat ajattelevat inkluusiosta? On tärkeää, että inkluusion toteuttajat otetaan mukaan keskusteluun. Toiseksi tutkimuskysymykseksi muotoutui: Kuinka opettajien ajatukset inkluusiosta eroavat toisistaan?
Tutkimuskysymykset ohjasivat selkeästi laadullisen tutkimuksen pariin. Tutkimusaineisto koostui sosiaalisessa mediassa, Facebookissa, opettajien käymistä keskusteluista inkluusiosta. Aineisto on analysoitu diskurssianalyysilla, koska tutkimuskohteena oli opettajien kielenkäyttö inkluusiosta puhuttaessa. Löysimme aineistosta kuusi diskurssia, jotka ovat resurssit, lisäkoulutus, tuki, yhteistyö, eriyttäminen ja ennaltaehkäisy. Nämä kuusi diakurssia olivat läsnä opettajien kannanotoissa toistuvasti. Tutkimus osoitti, että suurimmaksi keskusteluja ohjaavaksi tekijäksi osoittautui inkluusion toteuttamiseen vaadittavat resurssit. Puhetapaan resursseista liittyi hyvin usein myös tunnelatausta, joka näkyi jopa hyvinkin negatiivisena puhetapana.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että opettajat ovat huolissaan inkluusion toteutumisesta käytännössä, mutta kuitenkin moni arvostaa inkluusion pyrkimyksiä.
Tämän julkaisun alkuperäisyys on tarkistettu Turnitin Originality Check ohjelmalla | fi |
dc.format.extent | 82 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | "Häntä heiluttaa koiraa" : mitä opettajat puhuvat inkluusiosta sosiaalisessa mediassa? | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202109134850 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | diskurssianalyysi | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |