Inkluusio - tie tulevaisuuteen? : luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja
sen toteutumista peruskoulun 1-6 luokalla. Lisäksi tutkittiin luokanopettajien käsityksiä
inkluusion näyttäytymisestä luokassa sekä koulussa yleisesti.
Tutkimusote on laadullinen ja menetelmänä on fenomenografinen lähestymistapa.
Aineiston keruu toteutettiin helmikuussa 2017 kyselyn avulla. Kysely toteutettiin
Webropol-ohjelmalla. Tutkimukseen osallistui kaksi luokanopettajaa ja 14 luokanopet-
tajaopiskelijaa, joilla oli vähintään neljä kuukautta opettajankokemusta.
Opettajien käsitysten mukaan inkluusio on sekä mahdollisuus että haaste. In-
kluusion toteutumisen ehtona on, että koulun arvot ovat inkluusiomyönteiset. Arvoiksi
nousivat toisten kunnioittaminen sekä erilaisuuden hyväksyminen. Myös koulun toimin-
takulttuurin tulee olla inkluusiomyönteinen. Koululle toivottiin yhteistä toimintasuunni-
telmaa, jonka mukaan kaikilla luokanopettajilla on sama tahtotila ja toimintatavat in-
kluusion toteuttamiseen.
Resursseissa nähtiin olevan suuria puutteita. Opettajien käsitysten mukaan avusta-
jan ja erityisopettajan läsnäolo luokassa helpottaisi opettajan työtä. Se mahdollistaisi
kaikkien oppilaiden tasa-arvoisen kohtelun. Inkluusio käsitettiin oppilaan oikeudeksi,
jota ei saa toteuttaa säästösyistä vaan kaikkien oppilaiden oppimisen mahdollistamisek-
si. Siksi henkilökunnan yhteistyö koettiin tärkeäksi.
...


Alternative title
Luokanopettajien käsityksiä inkluusiostaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24515]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä
Virkki, Antti (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opetusuransa alkutaipaleella olevien induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä. Lisäksi selvitettiin millaisia rajoitteita ja ... -
Kolmiportainen tuki - säästöä inkluusion varjolla? : luokanopettajien käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön
Tuomioja, Petri (2014)Tuomioja, P. Kolmiportainen tuki- säästöä inkluusion varjolla. Luokanopettaji-en käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus ... -
Esi- ja luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa
Romppanen, Ulla-Riitta (2018)Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkin esi- ja luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa. Inkluusiolla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan jokaisen lapsen ... -
Opettajien kokemuksia CLIL-opetuksen eriyttämisestä : käsityksiä, käytänteitä ja haasteita
Roiha, Anssi (2012)Tämä laadullisen tapaustutkimuksen ja määrällisen kyselytutkimuksen yhdistävä kaksivaiheinen tutkimus käsittelee eriyttämistä CLIL-opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää (1) alakoulussa englanninkielistä ... -
Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
Kauppinen, Laura (2020)Tutkimuksessa tarkastellaan luovan kirjoittamisen opetusta alakoulussa, yläkoulussa ja sanataidekoulussa. Luovuus on keskeinen uudessa kirjoittamisessa vaadittava taito, mutta luovaa kirjoittamista ja sanataidetoimintaa ...