"Häntä heiluttaa koiraa" : mitä opettajat puhuvat inkluusiosta sosiaalisessa mediassa?
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimusaihe on kovasti ajankohtainen ja mielipiteitä nostattava inkluusio. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka suomalaiset opettajat puhuvat inkluusiosta. Aihe on kiinnostava, koska inkluusiota toteutetaan useissa valtioissa ympäri maailman ja se herättää keskustelua jopa poliittisella tasolla. Mediassa ja lehdissä esitettyihin haastatteluihin inkluusiosta ei ole huomioitu opettajia, joten tutkimuskysymykseksi muotoutui: Mitä opettajat ajattelevat inkluusiosta? On tärkeää, että inkluusion toteuttajat otetaan mukaan keskusteluun. Toiseksi tutkimuskysymykseksi muotoutui: Kuinka opettajien ajatukset inkluusiosta eroavat toisistaan?
Tutkimuskysymykset ohjasivat selkeästi laadullisen tutkimuksen pariin. Tutkimusaineisto koostui sosiaalisessa mediassa, Facebookissa, opettajien käymistä keskusteluista inkluusiosta. Aineisto on analysoitu diskurssianalyysilla, koska tutkimuskohteena oli opettajien kielenkäyttö inkluusiosta puhuttaessa. Löysimme aineistosta kuusi diskurssia, jotka ovat resurssit, lisäkoulutus, tuki, yhteistyö, eriyttäminen ja ennaltaehkäisy. Nämä kuusi diakurssia olivat läsnä opettajien kannanotoissa toistuvasti. Tutkimus osoitti, että suurimmaksi keskusteluja ohjaavaksi tekijäksi osoittautui inkluusion toteuttamiseen vaadittavat resurssit. Puhetapaan resursseista liittyi hyvin usein myös tunnelatausta, joka näkyi jopa hyvinkin negatiivisena puhetapana.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että opettajat ovat huolissaan inkluusion toteutumisesta käytännössä, mutta kuitenkin moni arvostaa inkluusion pyrkimyksiä.
Tämän julkaisun alkuperäisyys on tarkistettu Turnitin Originality Check ohjelmalla
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Inkluusio - tie tulevaisuuteen? : luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta
Ahola, Minna (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumista peruskoulun 1-6 luokalla. Lisäksi tutkittiin luokanopettajien käsityksiä inkluusion näyttäytymisestä luokassa sekä ... -
Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä
Virkki, Antti (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opetusuransa alkutaipaleella olevien induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä. Lisäksi selvitettiin millaisia rajoitteita ja ... -
"Inkluusio on hyvä asia, kun asenne ja resurssit on kohillaan" : opettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa
Soini, Nea; Sjöblom, Julianna (2024)Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta sekä sen toteutumisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat ... -
Postmoderni isyys sosiaalisessa mediassa
Arjoranta, Sanni (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tehtävänä on selvittää, miten isyyttä rakennetaan sosiaalisen median Instagram-sovelluksen reels-videoilla. Tutkimuksessa tarkastelen kolmen eri isän tekemiä videoita, joita aineistossa on ... -
Inklusiiviselle kasvatukselle rakentuvat merkitykset esiopetuksen ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Turunen, Maarja; Raudaskoski, Iida (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia merkityksiä inklusiiviselle kasvatukselle rakennettiin esiopetuksen ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Lisäksi tutkittiin sitä, miten lapsi asemoitiin asiakirjoissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.