dc.contributor.advisor | Vasalampi, Kati | |
dc.contributor.advisor | Sainio, Miia | |
dc.contributor.author | Hakamäki, Katriina | |
dc.contributor.author | Mäki-Kojola, Marjukka | |
dc.date.accessioned | 2021-08-23T05:40:50Z | |
dc.date.available | 2021-08-23T05:40:50Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77442 | |
dc.description.abstract | Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin oppilaiden tehtävästrategioiden pysyvyyttä ja siinä tapahtuvia muutoksia alakoulun kuudennelta luokalta toisen asteen kolmannelle vuodelle. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin tyttöjen ja poikien eroavaisuutta strategioiden pysyvyyden suhteen. Tehtävästrategioilla tarkoitetaan kiinnostuksen suuntaamista ja oman toiminnan ohjaamista oppimistilanteissa. Tehtävästrategiat jaotellaan tehtävään keskittyvään ja tehtävää välttelevään strategiaan. Tehtävään keskittyvää strategiaa käyttävä oppilas on yritteliäs, sinnikäs, innokas ja pyrkii aktiiviseen ongelmanratkaisuun. Tehtävää välttelevä oppilas pyrkii eri tavoilla välttämään tehtävän tekemisen. Tehtävästrategioilla on yhteyksiä koulusuoriutumiseen ja yleiseen hyvinvointiin.
Tämän tutkielman aineisto (N = 607, 59,3 % tyttöjä) on osa Alkuportaat- ja Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -tutkimuksen aineistoa. Oppilaiden tehtävästrategioita on tutkittu itsearviointilomakkeella kuudennella, seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla, sekä toisen asteen opintojen ensimmäisenä ja kolmantena vuotena. Aineisto on kerätty vuosien 2013–2019 aikana neljältä paikkakunnalta eri puolilta Suomea. Tehtävään keskittyvän ja tehtävää välttelevän strategian pysyvyyttä mitattiin muodostamalla niitä mittaavista väittämistä keskiarvosummamuuttujat, ja tarkastelemalla mittausajankohtien välillä tapahtuvaa muutosta toistettujen mittausten varianssianalyysilla. Sukupuolten välisiä eroja tutkittiin parittaisella toistomittausten varianssianalyysilla ja riippuvien otosten t-testillä.
Tulokset osoittivat, että tehtävästrategioiden käytössä tapahtui muutosta nuoruudesta varhaisaikuisuuteen. Tehtävään keskittyvän strategian käyttö oli hyvin pysyvää peruskoulun aikana, mutta väheni toisen asteen opintojen aikana. Tehtävää välttelevän strategian käyttö lisääntyi mittausajankohdasta toiseen kuudennelta luokalta aina toisen asteen kolmannelle vuodelle saakka. Sukupuolitarkastelujen osalta tulokset osoittivat, että siirryttäessä yläkoulusta toiselle asteelle tyttöjen välttelystrategian käyttö lisääntyi, kun taas poikien tehtävään keskittyminen lisääntyi ja välttely väheni. Tämä tutkimus toi uutta tietoa tehtävästrategioiden kehityksestä pidemmällä aikavälillä, yli koulusiirtymien. | fi |
dc.format.extent | 31 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | tehtävästrategiat | |
dc.subject.other | tehtävään keskittyminen | |
dc.subject.other | tehtävän välttely | |
dc.subject.other | koulusiirtymä | |
dc.title | Tehtävästrategioiden pysyvyys alakoulusta toisen asteen loppuun | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202108234607 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | tehtävät | |
dc.subject.yso | pitkittäistutkimus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |