Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVasalampi, Kati
dc.contributor.advisorSainio, Miia
dc.contributor.authorHakamäki, Katriina
dc.contributor.authorMäki-Kojola, Marjukka
dc.date.accessioned2021-08-23T05:40:50Z
dc.date.available2021-08-23T05:40:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77442
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin oppilaiden tehtävästrategioiden pysyvyyttä ja siinä tapahtuvia muutoksia alakoulun kuudennelta luokalta toisen asteen kolmannelle vuodelle. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin tyttöjen ja poikien eroavaisuutta strategioiden pysyvyyden suhteen. Tehtävästrategioilla tarkoitetaan kiinnostuksen suuntaamista ja oman toiminnan ohjaamista oppimistilanteissa. Tehtävästrategiat jaotellaan tehtävään keskittyvään ja tehtävää välttelevään strategiaan. Tehtävään keskittyvää strategiaa käyttävä oppilas on yritteliäs, sinnikäs, innokas ja pyrkii aktiiviseen ongelmanratkaisuun. Tehtävää välttelevä oppilas pyrkii eri tavoilla välttämään tehtävän tekemisen. Tehtävästrategioilla on yhteyksiä koulusuoriutumiseen ja yleiseen hyvinvointiin. Tämän tutkielman aineisto (N = 607, 59,3 % tyttöjä) on osa Alkuportaat- ja Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -tutkimuksen aineistoa. Oppilaiden tehtävästrategioita on tutkittu itsearviointilomakkeella kuudennella, seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla, sekä toisen asteen opintojen ensimmäisenä ja kolmantena vuotena. Aineisto on kerätty vuosien 2013–2019 aikana neljältä paikkakunnalta eri puolilta Suomea. Tehtävään keskittyvän ja tehtävää välttelevän strategian pysyvyyttä mitattiin muodostamalla niitä mittaavista väittämistä keskiarvosummamuuttujat, ja tarkastelemalla mittausajankohtien välillä tapahtuvaa muutosta toistettujen mittausten varianssianalyysilla. Sukupuolten välisiä eroja tutkittiin parittaisella toistomittausten varianssianalyysilla ja riippuvien otosten t-testillä. Tulokset osoittivat, että tehtävästrategioiden käytössä tapahtui muutosta nuoruudesta varhaisaikuisuuteen. Tehtävään keskittyvän strategian käyttö oli hyvin pysyvää peruskoulun aikana, mutta väheni toisen asteen opintojen aikana. Tehtävää välttelevän strategian käyttö lisääntyi mittausajankohdasta toiseen kuudennelta luokalta aina toisen asteen kolmannelle vuodelle saakka. Sukupuolitarkastelujen osalta tulokset osoittivat, että siirryttäessä yläkoulusta toiselle asteelle tyttöjen välttelystrategian käyttö lisääntyi, kun taas poikien tehtävään keskittyminen lisääntyi ja välttely väheni. Tämä tutkimus toi uutta tietoa tehtävästrategioiden kehityksestä pidemmällä aikavälillä, yli koulusiirtymien.fi
dc.format.extent31
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othertehtävästrategiat
dc.subject.othertehtävään keskittyminen
dc.subject.othertehtävän välttely
dc.subject.otherkoulusiirtymä
dc.titleTehtävästrategioiden pysyvyys alakoulusta toisen asteen loppuun
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202108234607
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysotehtävät
dc.subject.ysopitkittäistutkimus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright