Tehtävästrategioiden pysyvyys alakoulusta toisen asteen loppuun
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin oppilaiden tehtävästrategioiden pysyvyyttä ja siinä tapahtuvia muutoksia alakoulun kuudennelta luokalta toisen asteen kolmannelle vuodelle. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin tyttöjen ja poikien eroavaisuutta strategioiden pysyvyyden suhteen. Tehtävästrategioilla tarkoitetaan kiinnostuksen suuntaamista ja oman toiminnan ohjaamista oppimistilanteissa. Tehtävästrategiat jaotellaan tehtävään keskittyvään ja tehtävää välttelevään strategiaan. Tehtävään keskittyvää strategiaa käyttävä oppilas on yritteliäs, sinnikäs, innokas ja pyrkii aktiiviseen ongelmanratkaisuun. Tehtävää välttelevä oppilas pyrkii eri tavoilla välttämään tehtävän tekemisen. Tehtävästrategioilla on yhteyksiä koulusuoriutumiseen ja yleiseen hyvinvointiin.
Tämän tutkielman aineisto (N = 607, 59,3 % tyttöjä) on osa Alkuportaat- ja Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -tutkimuksen aineistoa. Oppilaiden tehtävästrategioita on tutkittu itsearviointilomakkeella kuudennella, seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla, sekä toisen asteen opintojen ensimmäisenä ja kolmantena vuotena. Aineisto on kerätty vuosien 2013–2019 aikana neljältä paikkakunnalta eri puolilta Suomea. Tehtävään keskittyvän ja tehtävää välttelevän strategian pysyvyyttä mitattiin muodostamalla niitä mittaavista väittämistä keskiarvosummamuuttujat, ja tarkastelemalla mittausajankohtien välillä tapahtuvaa muutosta toistettujen mittausten varianssianalyysilla. Sukupuolten välisiä eroja tutkittiin parittaisella toistomittausten varianssianalyysilla ja riippuvien otosten t-testillä.
Tulokset osoittivat, että tehtävästrategioiden käytössä tapahtui muutosta nuoruudesta varhaisaikuisuuteen. Tehtävään keskittyvän strategian käyttö oli hyvin pysyvää peruskoulun aikana, mutta väheni toisen asteen opintojen aikana. Tehtävää välttelevän strategian käyttö lisääntyi mittausajankohdasta toiseen kuudennelta luokalta aina toisen asteen kolmannelle vuodelle saakka. Sukupuolitarkastelujen osalta tulokset osoittivat, että siirryttäessä yläkoulusta toiselle asteelle tyttöjen välttelystrategian käyttö lisääntyi, kun taas poikien tehtävään keskittyminen lisääntyi ja välttely väheni. Tämä tutkimus toi uutta tietoa tehtävästrategioiden kehityksestä pidemmällä aikavälillä, yli koulusiirtymien.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ulkoisten käytösoireiden kehityksen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja muutos ulkoisissa käytösoireissa alakoulu - yläkoulusiirtymässä
Mattila, Rosanna; Miettinen, Katri (2021)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, onko ulkoisten käytösoireiden kehityksellä 6., 7. ja 9. luokan aikana yhteyttä toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin. Toiseksi sen tarkoitus oli selvittää, ... -
Äidin huolet siirtymässä alakoulusta yläkouluun : yhteydet nuoren autonomian tukemiseen ja koulumenestykseen
Mustonen, Leena (2018)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, minkälaisia yhteyksiä äidin taholta saadun autonomian tuen, äidin koulunkäyntiin liittyvien huolten sekä nuoren koulumenestyksen välillä on siirtymässä alakoulusta yläkouluun. Tavoitteena ... -
Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina (2015)Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien tuen eri osa-alueiden, lämpimyyden, vanhempien tietämyksen, nuoren kanssa keskustelemisen sekä kotitehtävissä auttamisen, ohjaamisen ja autonomian tukemisen yhteyksiä nuorten sisään- ... -
Alakoulusta yläkouluun siirtyvien varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen
Ala-Keturi, Terhi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko seurustelusuhteilla yhteyttä varhaisnuorten oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen heidän siirtyessä alakoulusta yläkouluun. Tutkimus toteutettiin osana isompaa, Suomen Akatemian ... -
Psykologisen joustamattomuuden yhteys yksinäisyyden kokemuksiin siirtymässä peruskoulusta toisen asteen opintoihin
Jormanainen, Annina; Kalttila, Kaisa (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksännen luokan psykologisen joustamattomuuden yhteyksiä toisen asteen opintojen alussa koettuihin yksinäisyyden kokemuksiin. Lisäksi selvitettiin ystävyyssuhteen laadun ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.