dc.contributor.advisor | Kepler-Uotinen, Kaili | |
dc.contributor.author | Ahonen, Netta | |
dc.contributor.author | Hämäläinen, Anni | |
dc.date.accessioned | 2021-08-20T05:43:00Z | |
dc.date.available | 2021-08-20T05:43:00Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77436 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia emotionaaliseen turvallisuuteen liittyviä tekijöitä alakoulun oppilaat tuovat kouluympäristöstä esille. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millä tavoin vertaiset ja opettajat liittyvät oppilaiden emotionaalisen turvallisuuteen sekä selvittää, millaisia keinoja opettajilla on emotionaalisen turvallisuuden edistämiseksi kouluympäristössä.
Tutkimuksen teoreettinen pohja rakentui emotionaalisen turvallisuuden osa-alueista. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä toimi kyselylomake. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2019. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sekä teorialähtöistä sisällönanalyysia että aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittivat, että emotionaaliseen turvallisuuden kannalta merkityksellisiä tekijöitä ovat kiusaaminen, osallisuuden kokemus, kouluympäristön ilmapiiri, fyysisen koskemattomuuden kunnioittaminen, vertaisten välinen toiminta ja vuorovaikutus. Lisäksi opettajan olemus, läsnäolo, johdonmukaisuus ja vuorovaikutus oppilaiden kanssa liittyvät oppilaan kokemukseen emotionaalisesta turvallisuudesta. Tutkimuksesta selvisi, että opettajan on mahdollista edistää oppilaan emotionaalista turvallisuutta kouluympäristössä erilaisten vuorovaikutukseen, opettajien toimintatapoihin ja opettajan ammattietiikkaan liittyvien keinojen avulla. Tutkimuksen mukaan emotionaalisen turvallisuuden merkitys kouluympäristössä on keskeinen. | fi |
dc.format.extent | 91 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | emotionaalinen turvallisuus | |
dc.subject.other | vertaiset | |
dc.title | Alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202108204601 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | turvallisuus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | kouluympäristö | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |